Propouštění se bude podle prvních informací, které přinesl deník Mladá fronta Dnes, týkat všech čtyřech závodů firmy zaměřené na výrobu plastových dílů do automobilů, tedy také přímo liberecké pobočky.

Důvodem je celoevropská nízká poptávka po nových vozech. Automobilky kvůli tomu omezují výrobu a firmám, které vyrábí součástky, tak dramaticky ubývá práce.

„Bohužel se současná situace musí projevit tímto způsobem, tedy snížením počtu zaměstnanců,“ podotkl generální ředitel firmy Cadence Pavel Neuman s tím, že zákazníci firmy snížili výrobu až o dvacet procent.

Na to podle všeho doplatí především takzvaní agenturní pracovníci a také lidé, kteří jsou stále ještě ve zkušební době. Podle Neumana chce firma propouštět již v průběhu listopadu.

Cadence Innovation je první firmou v kraji zaměřenou na automobilový průmysl, která kvůli ekonomické krizi propustí část svých zaměstnanců. Zatím docházelo pouze k omezování přesčasů a ke zvažování dalších, méně drastických možností.

„V jiných firmách intenzivně jednáme a zatím nikde to nedošlo až tak daleko. Ve většině firem jsou pozastavené přesčasy a některé uvažují také o tom, že by na určitou dobu přešly pouze na dvousměnný provoz,“ řekl Deníku předseda krajské Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Jak se zdá, nejhůře ekonomická krize postihne firmy, které obchodují s mladoboleslavskou Škodovkou. Ta totiž chystá na příští týden odstávku a nebude tedy vyrábět. Právě Cadence je se škodovkou poměrně hodně svázaná, dodává jí lakované nárazníky, přístrojové desky, dveřní výplně a mřížky chladiče. Kromě Škody obchoduje ještě s automobilkami Audi, TPCA a Suzuki.

Další pobočky libereckého závodu má Cadence Innovation v Libáni a Nymburku a propouštění se nejspíše dotkne také nedávno založeného maďarského závodu firmy. Celá společnost zaměstnává celkem zhruba 2 300 lidí, přímo v Liberci jich pracuje kolem dvanácti set.

Pokles objednávek pociťují i další firmy Libereckého kraje. „Situace není taková, že bychom museli uvažovat o propouštění, ale určitě se nás to dotkne,“ řekl nedávno Deníku finanční ředitel boskovické společnosti Monroe Czechia Martin Stuchlík.

První úsporná opatření již nějaký čas produkuje také chrastavský závod společnosti Grupo Antolin. Také díky tomu se mu zatím daří držet výrobu na obvyklé úrovni. „Naštěstí máme více zákazníků, takže například to, co ztrácíme při obchodu s mladoboleslavskou Škodovkou, nám vyrovnávají projekty, které běží lépe, než jsme plánovali. Ale je otázka, jak dlouho to takhle vydrží,“ vyjádřil se pro Deník ředitel chrastavského závodu Petr Papánek.

Podle odborníků by situace mohla být čím dál horší, protože propouštět začali také ti největší zahraniční dodavatelé. Důsledky krize tak nejspíš výrazně pocítí celá česká ekonomika, která se na automobilový průmysl poměrně hodně spoléhá.