Sloužit má nejen k domluvě se sluchově postiženými pacienty, ale i jejich příbuznými.

Znaková řeč z obrazovky

Jak vlastně tablet může v tomto případě pomáhat? „Pokud se personál setká s pacientem nebo jeho blízkými, kteří mají vadu sluchu či vůbec neslyší, a je potřeba se s ním rychle domluvit, přístroj se pomocí programu Skype spojí s tlumočníkem do znakové řeči. Ten neslyšícímu pacientovi přes obrazovku vše vysvětlí," přiblížila mluvčí liberecké nemocnice Barbora Silná. Odpadne tak nutnost sehnat tlumočníka do znakové řeči a do nemocnice ho fyzicky přivést. „Tlumočnická služba přes Skype je k dispozici 24 hodin denně, sedm dnů v týdnu. V situacích, kdy je potřeba se rychle domluvit, tak můžeme pomáhat nepřetržitě," vysvětlila ředitelka občanského sdružení APPN Marie Horáková.

Tablet čeká na ambulanci

Nemocnice tablet nechává na ambulanci, kde prochází nejvíce pacientů. „V případě potřeby ho mohou samozřejmě použít i zdravotníci z jiných oddělení, kde bude potřeba," podotkla ředitelka pro ošetřovatelskou péči liberecké nemocnice Marie Fryaufová. Dodala také, že jim hodně usnadní práci a urychlí jednání se sluchově postiženými. „Například sociální pracovnice musely doposud při propouštění neslyšících pacientů vždy počkat na tlumočníka, aby jim přeložil všechna nezbytná doporučení. To se teď rychlejší komunikací usnadní." Do projektu, díky němuž Krajská nemocnice v Liberci tablet získala, se zapojilo i dalších bezmála 80 nemocnic po celé zemi. Prostředky na nákup tabletů získalo občanské sdružení z charitativních koncertů pořádaných Českou televizí.