Suverénní postoj, zvuk píšťalky a regulka jako prodloužená ruka ukazující pokyny a směr. Každý z dvanácti účastníků 16. ročníku soutěže dopravních policistů v řízení provozu na křižovatce pomocí pokynů musel absolvovat tři disciplíny. Jednou z nich bylo řízení křižovatky pod dobu pěti minut. „Plno řidičů by se mělo vrátit do autoškol a znovu se učit, protože když neznají pokyny, může lehce dojít k nehodě. Přišlo mi, že někteří lidé ani nezaregistrovali stojícího policistu. Bezohledně si jeli svou jízdu,“ svěřila se s pocity jedna ze tří účastnic Kateřina Magátová, která slouží u policie třetím rokem a účastnila se i loňského ročníku.

Liberecká křižovatka byla vybrána zejména kvůli přehlednosti, navazuje na jeden z hlavních dopravních uzlů protínající Liberecký kraj. Poskytuje jak bezpečnost policistům, kteří dopravu řídí, tak i dostatek času na reakce pro řidiče, který tímto úsekem projíždějí.

Přestože setkání s regulovčíky nejsou tak častá, nastávají situace, kdy se dopravní policisté musí chopit řízení provozu. Ať už se jedná o selhání světelné signalizace či nehody. Odborná hodnotící komise posuzovala kromě přesnosti a srozumitelnosti prováděných pokynů i plynulost odbavování všech směrů, příchod na křižovatku a její opuštění či používání píšťalky nebo bílých rukavic. „Do celostátního kola postupují dva nejlepší, letos proběhne v září ve Zlínském kraji,“ řekl Deníku krajský mluvčí policie Vojtěch Robovský.

Na prvním místě skončil Ondřej Řičičář z Dopravního inspektorátu v České Lípě. Druhé místo přisoudila hodnotící komise Lukáši Musílkovi z jabloneckého dopravního inspektorátu a třetím oceněným se stal Vojtěch Čížek z Oddělení silničního dohledu Turnov.

Zatímco někteří řidiči se nenechali vyvést z míry, jiné nastalá změna vykolejila a projevila se nervozita. Několikrát zazněl i ostrý hvizd píšťalky, a to v případech, když řidiči nerespektovali pokyny dopravního policisty.

Budoucí řidiči se v autoškolách učí, co znamenají pokyny policistů a jak se zachovat. Podle spolumajitelky jedné z libereckých autoškol Věry Martinové je ale málo možností, jak v rámci povinných jízd tyto situace prakticky nacvičit. „Míst řízených regulovčíky je strašně málo. V rámci teoretické výuky využíváme grafické materiály a videa,“ upřesnila.

„Zaznamenali jsme případy, kdy řidiči jeli na signál, který jim jízdu zakazoval. Je to obdobný případ, jako by projel na červenou. Za tento přestupek se ukládá bloková pokuta ve výši od 4 500 korun a řidiči se přičítá šest bodů,“ dodal vrchní komisař Odboru služby dopravní policie KŘP Libereckého kraje Tomáš Hnilička.

Mohlo by vás zajímat: Liberecká značka Visu mění cestování. Kempingové vestavby dobývají svět

Liberecká značka Visu mění cestování. | Video: Visu