Nápad udělat ze Soukenného náměstí pěší zónu oživuje po letech liberecká radnice. Vjezd aut skrze Revoluční ulici by sem měl být znemožněn. Věc má ale háček: Tlak řady podnikatelů, kteří v zneprůjezdnění náměstí vidí konec svých obchodních aktivit. Rozhodnou tedy nakonec sami občané, kterých se magistrát ptá na webu: Souhlasíte s rozšířením pěší zóny do Revoluční ulice?

V anketě, již na stránkách www.liberec.cz město zveřejnilo, stačilo za první dva dny hlasovat 120 lidí, z nichž rovné dvě třetiny byly pro pěší zónu. Hlasování ale pokračuje dál a o budoucnosti náměstí se rozhodne nejpozději v červnu, kdy se jím bude zabývat rada města. Její stanovisko je ale zatím nejednoznačné.

„V myšlence zneprůjezdnění Revoluční ulice zatím nemáme jasno. Část zastupitelů by to přivítala, část je proti. Myslím, že je fér nechat rozhodnout lidi, co chtějí," komentovala liberecká primátorka Martina Rosenbergová (ČSSD).

Město mezitím přijalo petici obchodníků z centra města, kteří jsou proti pěší zóně. Na petici je podle primátorky 300 podpisů, jejich vzorek ale prý není reprezentativní. „Chceme širší škálu názorů, než jen podnikatele. Uvědomuje si, že jejich hlas je důležitý, ale náměstí nepatří jen jim," upozornila.
A čeho že se místní podnikatelé bojí? Myslí si, že odklonění dopravy směrem z centra odkloní i jejich zákazníky. Každý si totiž zvykl přijet autem, nakoupit si a zase odjet.  Revoluční ulice by podle nich mohla brzy dopadnout jako Moskevská nebo Pražská.

„Jistý ruch k náměstí patří. Je to daň za to, že můžete zastavit, nakoupit si a zase jet. Pokud tuhle výhodu lidem vezmeme, definitivně nad námi zvítězí velká obchodní centra, kde je parkování zadarmo," konstatuje Jiří H., jeden ze spolumajitelů domu, v němž sídlí obchod. Upozorňují také na to, že jakmile se zkratka pro motoristy uzavře, zvýší se provoz na vedlejších silnicích. „Bylo by bláhové si myslet, že ta auta prostě zmizí. Nezmizí. Jen se přesunou jinam a problém se pouze přestěhuje. Už dnes kapacitně nedostačuje kruhový objezd na Perštýně. Až zavřou Revoluční, všechno se tam ucpe," předpovídá Václav Čeřen, nájemce v restauraci poblíž Fügnerovy ulice. Město všechny tyto argumenty již dávno zná. Ostatně, nápad zneprůjezdnit Revoluční ulici je již z dob primátora Jiřího Kittnera (ODS). „Zatížení kruháče a dopravní kolaps jsou jedním z černých scénářů, kterými se zabýváme. Jestli jsou tyto předpovědi pravdivé, se ukáže v srpnu, kdy započne rekonstrukce Soukenného náměstí, během níž bude pro auta Revoluční ulice uzavřena," doplňuje primátorka Rosenbergová. Režim během rekonstrukce napoví, nakolik jsou ostatní ulice schopny pojmout dopravu z Revoluční ulice.

Glosu Tomáše Lánského k tématu čtěte ZDE.