Zdražení se dotklo i libereckého vysokoškoláka Martina Štefanova. Dokončuje diplomovou práci, a aby si provětral hlavu, zvykl si o víkendu jezdit na výlety a navštěvovat zajímavá místa v regionu. Jelikož neřídí, autobus či vlak pro něj představovaly ideální prostředky, zvláště díky studentské slevě.

„Úplně mě to nepotěšilo, ale na druhou stranu to není taková darda. To mi více vadí zdražování potravin. Navýšil jsem si směny na brigádě, abych vyšel s penězi,“ podotkl 24letý muž. A jelikož od 1. dubna dojde ke zdražení zlevněného jednorázového jízdného v liberecké MHD na dvojnásobek, má aspoň důvod k procvičování kondice. „Trochu jsem zlenivěl a začal všude jezdit autobusem či tramvají, do školy i na nákupy, a to žiju v centru. Beru to jako příležitost zase začít chodit pěšky,“ dodal.

Zrušení slev na jízdném kraj kompenzovat nebude. Nicméně aby cestujícím ulehčil, odložil původně plánované navýšení cen jízdného v tarifech IDOL, které měl od července v plánu.

Autobusy MHD. Ilustrační foto.
Zdražovat se nebude. Cena jízdenek ve veřejné dopravě zůstane v kraji stejná

„Chceme vyjít cestujícím vstříc a zachovat pro ně i v těchto složitých časech, kdy životní náklady strmě stoupají, dostupnost hromadné veřejné dopravy. Zatím necháme jízdné ve výši, jaká je nyní. Vyčkáme zhruba do září a pak situaci zhodnotíme. Uvidíme, jak se to projeví na počtu cestujících i nákladech,“ řekl statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. Zvyšovat se tak zatím nebude v Libereckém kraji jízdné v autobusech ani ve vlacích.

„Pokud se později rozhodneme k navýšení cen jízdného v tarifu IDOL, došlo by k němu až na konci roku v termínu, kdy dochází k úpravám a změnám jízdních řádů,“ dodal Sviták.

Odlivu cestujících se dopravci nebojí

Dopravci se výraznějšího odlivu cestujících z řad seniorů ani studentů neobávají. „Tento pohyb v cenách jízdného pro důchodce a studenty by podle našich analýz zásadní vliv na počet cestujících mít neměl. Slevy jsou využívány poměrně hojně, i po snížení slevy je pohyb veřejnou dopravou stále ekonomicky zajímavý,“ přiblížil Radovan Vrátný, mluvčí společnosti BusLine, která v kraji provozuje meziměstskou hromadnou dopravu.

Pokles cestujících neočekává ani společnost Umbrella Coach & Buses, která provozuje MHD v Jablonci nad Nisou. „Kategorie cestujících, kteří využívají tento druh slev, tedy žáci, studenti a důchodci, jsou stabilním segmentem v rámci linkové dopravy a jejich podíl na celkovém počtu cestujících je více než významný. Negativní ekonomický dopad na nás, jako dopravce, neočekáváme, dojde pouze ke změně poměru mezi vybranými tržbami z jízdného a kompenzacemi od ministerstva dopravy,“ sdělil ředitel společnosti Pavel Steiner.

František Příbrský a Tomáš Ouhel kontrolují zabavená zvířata.
Indonéský pašerák Greed dopaden! Podílel se na tom ochranář z liberecké zoo

Rozhodnutí nehradit ze státního rozpočtu tři čtvrtiny ceny jízdenky pro seniory, děti a studenty, ale pouze polovinu, obhajuje vládní koalice nutností šetřit. Také vládní politici považují 50procentní slevu za stále výraznou. „Potřebujeme krotit obrovský státní dluh, inflaci a snižovat provozní výdaje. Poloviční sleva jízdného znamená úsporu v rozpočtu. Je to odpovědná sleva, která šetří peníze, je sociálně citlivá a neodvádí cestující z dopravy,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Stát od září 2018, kdy byla sleva v době vládnutí koalice ANO a ČSSD zavedena, až doposud vyplatil na kompenzacích dopravcům přes 14 miliard korun.

Snížení slevy na jízdném pro seniory a mládež na 50 % má přinést roční úsporu zhruba 2 miliardy korun. Od 1. dubna budou senioři nad 65 let, děti a mládež od 6 do 18 let a studenti od 18 do 26 let platit 50 % běžného jízdného místo 25 %. Zadarmo se svezou děti do 6 let a průvodce držitele průkazky ZTP/P. Jízdné ve výši 25 % budou dál platit lidé s průkazkou ZTP a ZTP/P.