Projekt, financovaný z Evropského sociálního fondu a rozpočtu České republiky, realizuje společnost Venkovský prostor ve spolupráci s libereckým Gymnáziem F.X. Šaldy a Libereckým krajem. Druhá část programu bude zahájena v únoru a je o ní rovněž velký zájem.

Program složený ze dvou částí je zaměřený na komplexní využití relativně nové učební pomůcky - interaktivní (dotykové) tabule ve vyučování. Školení vedou středoškolští pedagogové, kteří již z vlastní zkušenosti vědí, že tato metodika přináší mnohem více možností pro žáky i pro učitele.

V první části výukového programu akreditovaného ministerstvem školství se učitelé základních a středních škol podrobně seznámili s možnostmi interaktivních tabulí, získali příručku „Výukové objekty a interaktivní vyučování“ a CD „Práce s autorským softwarem“, obojí vytvořené v rámci projektu.

 

Učitelé si vyzkouší práci s tabulí

Ve druhé části vzdělávacího program si opět zhruba 500 učitelů v průběhu 40 kurzů vyzkouší při tvorbě modelových hodin praktické využití interaktivních tabulí.

Interaktivní multimediální tabule vybavená speciálním softwarem poskytuje širokou škálu možností, jak žáky přímo vtáhnout do vyučovacího procesu. Nejen že dává možnost prezentovat probíranou látku v jakékoliv elektronické podobě, ale dokáže vyhodnocovat pohyby pera nebo přímo ruky po své ploše a tím ovlivňovat obsah zobrazených informací.

 

Tabule upozorní žáka na chybu

V praxi to znamená, že tabule například ihned zareaguje, když žák ukáže na špatnou odpověď. Tím dává k dispozici neomezené množství dat a prostředků k výuce. Učitel tak může odlehčit svoji paměti a přitom urychlit aktualizaci poznatků a vhodně doplňovat standardní učební texty a pomůcky.

„Na interaktivní tabuli se dá nejen psát, ale také je možné připravit si na ni drobná cvičení a úlohy pro žáky. Velká plocha tabule slouží také k promítání naučných filmů s možností zastavit projekci, zdůraznit důležité informace nebo zasáhnout do obrazu. Interaktivní tabuli je možné využít ve všech předmětech – dokonce i při sportu při natočení a následné prezentaci chyb,“ řekl spoluautor projektu Jan Tandler. Dodal, že na tvorbě výukových objektů a metodice vyučování realizátoři spolupracují i s odborníky na Technické univerzitě v Liberci.

Vzdělávání učitelů v tomto směru a jejich schopnost předávat nabyté dovednosti postupně vyplňují podle ředitele odboru školství Libereckého kraje Roberta Gamby podstatnou mezeru v našem školství.

„Školy, které se programu zúčastnily a poznaly výhody těchto pomůcek, si začaly interaktivní tabule pořizovat. Zvyšují tak svoji šanci vychovávat informačně gramotné žáky schopné elementárně ovládat výpočetní techniku a moderní informační technologie,“ řekl Gamba s tím, že Krajský úřad na nákup interaktivních tabulí přispívá středním školám v regionu. Základním školám mohou přispět obce.

 

Nové metody žáky neunavují

Podle Roberta Gamby není zatím zcela běžné, že žáci základních nebo středních škol dokáží pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání i v praktickém životě.

„Nová metoda výuky pomocí interaktivních tabulí znamená výrazný posun kupředu. Výuka je navíc zajímavější a pestřejší. Díky této pomůcce mohou kantoři plynule a provázaně střídat různé činnosti, takže se žáci neunaví a stále je na co se dívat a hlavně o čem přemýšlet,“ prohlásil Robert Gamba. (koc)