„Celkové náklady na letošní zimní údržbu odhadujeme na nějakých sto milionů. Číslo však ještě není konečné, někde se pořád ještě solí a stále se objevují přízemní mrazíky,“ uvedl pro Deník tiskový mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer. Peníze ušetřené ze zhruba stotřicetimilionového rozpočtu, krajská správa použije na nutné opravy rozbitých komunikací, které jsou často ve špatném stavu.


I když byly letošní zimní měsíce mírné, náklady na údržbu vysoce převýšily ty loňské, kdy silničáři potřebovali k zimní údržbě pouhých 73 milionů korun.
„Letos byl oproti minulému roku markantní rozdíl v tom, že napadl sníh zhruba asi šestkrát na úplně holou vozovku, což působí problémy. Mechanismy na odklízení sněhu jsou pak více namáhané, protože se pluhuje holá vozovka, čímž dochází k velmi intenzivnímu obrusu nožů,“ vysvětlil provozní náměstek krajské správy silnic Jiří Daníček.


Když je zima takového charakteru, jako byla ta letošní, intenzita okamžitých výjezdů silničářů musí být podle Daníčka daleko větší, než když padá sníh pořád.


„Složitější to letos bylo také v tom, že se často pravidelně střídali plusové a minusové teploty. To je nejhorší jak pro řidiče tak pro silničáře, protože pak často dochází k okamžitému namrznutí vozovky, které nelze předvídat,“ doplnil Daníček.


Letošní i loňská zima se přesto velmi výrazně lišily od běžných zim, které si většinou vyžádají kolem 130 milionů korun. Opačným extrémem byla krutá zima, kterou Česká republika zažila před dvěma lety.


„Tehdy nás zimní údržba stála rekordních 153 milionů korun,“ zavzpomínal tiskový mluvčí kraje Jiří Langer.
Silničáři se v těchto týdnech již začínají připravovat na jarní část sezóny.


„Máme univerzální stroje, vždycky na zimu přestavíme na sypače a pluhy. V současné době máme již asi jednu třetinu našich vozů přestavěných zpět na jaro,“ uzavřel Jiří Daníček s tím, že krajští silničáři již začali uklízet zbytky posypových materiálů.


Krajská správa silnic Libereckého kraje zajišťuje údržbu 2 100 kilometrů silnic II. a III. třídy.