Oficiálně už stavba nové silnice z Kunratic do Jablonce nad Nisou začala 2. března. „Začali jsme se skrývkami a likvidací pařezů po odlesnění, pak bude stavba pokračovat. Pro tranzitní dopravu se silnice zavře 29. března," uvedl před čtrnácti dny Petr Dohnálek, generální ředitel Medis Holding, jejíž dceřiná firma M-Silnice soutěž na stavbu nové komunikace vyhrála. Jenže hrozí reálné nebezpečí, že všechno může být časem jinak. „Pan ministr dopravy Ťok zapomněl při slavnostním poklepávání kladívkem zmínit, že k té stavbě nakonec v řádném termínu dojít vůbec nemusí," varuje poslanec za Liberecký kraj Václav Horáček (TOP 09).

Silnice Kunratice Jablonec je totiž jednou z několika desítek dopravních staveb, nad kterými visí hrozba pozastavení a to kvůli sporům ČR s Evropskou komisí. Ta už od roku 2013 upozorňuje českou vládu na nesoulad naší legislativy s evropskou. Konkrétně jde o proces EIA, tedy posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Ministerstvo životního prostředí sice vloni patřičnou novelu zákona v souladu s evropskými směrnicemi přijalo, ale podle všeho to nestačí. Přijetím novely totiž přestaly platit původní posudky EIA, které se dělaly podle směrnice z roku 1992 a 2001. Což je i případ silnice z Kunratic do Jablonce, kde byla EIA vydána v roce 1996. Jenže se stavbou se tak dlouho otálelo, že pro Evropskou komisi nejsou teď tyto dokumenty relevantní, jinými slovy jsou pro ni zastaralé.

„Evropská komise čekala 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. Bohužel, bývalé vlády i tehdejší koaliční partneři novelizaci zákona EIA odsouvali tak dlouho, že ČR se nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech dotčených projektů," uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.

Výjimku nesjednali

Podle poslance Horáčka byla jediným řešením výjimka pro dřívější zpracované dokumentace. „To se ale nestalo, výjimku v Bruselu nikdo nevyjednal a důsledkem jsou již zastavené projekty a další ve vážném ohrožení včetně Kunratické," upozorňuje Horáček. „Celý proces EIA bude nutné zopakovat, to znamená výrazné zdržení staveb a faktické riziko ohrožení čerpání strukturálních fondů, kde jde o desítky miliard korun."

„Bohužel, zatím k dohodě s Evropskou komisí nedošlo, ale jsem mírný optimista," sdělil na začátku března ministr dopravy Dan Ťok. Podle mluvčí ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové se problém týká více než 60 dopravních staveb, kromě Kunratic i úseku D8 z Lovosic do Řehovic, dálnice D3 v jižních Čechách, dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem, obchvatu Znojma a dalších. „Jestli se ta silnice přestane v půlce stavět a bude se zase několik let posuzovat, tak by za to měl nést někdo odpovědnost," zlobí se Marek Hybný, který jezdí přes Kunratice každý den.

„To už ani nevíte, jestli se tomu máte smát nebo brečet. O nové silnici přes Kunratice na Jablonec se mluví už od devadesátého roku. Pak se postavil jen kousek z Liberce přes Vratislavice a na Kunratické se to zase na několik let zastavilo. Je to Kocourkov. A pokud o tom vláda deset let věděla, že má něco sladit s evropským právem, tak nechápu, proč to neudělali. Pořád se nadává na Evropskou unii, ale naši úředníci mají často sami máslo na hlavě," přidává se Robert Hrušovský z Lukášova.

Dotčené stavby se teď musí znovu prověřit, zda obsah dokumentace EIA odpovídá požadavkům evropského práva a zda se od doby svého vydání významně nezměnil, respektive zda se významně nezměnilo i území, do kterého má být projekt umístěn. Pokud by se musela zpracovávat nová EIA, znamenalo by to výrazné zdržení staveb a to odhadem dva až čtyři roky.