„Žiju tu celý život, pamatuji, jak nám za barákem běhaly srny. A když proběhl ježek, tak jsme se báli, jaký to byl rámus,“ popisuje jedna z obyvatelek libereckého Doubí. Jenže takové časy už jsou dávno pryč. Ticho v Doubí vnímají místní jako oxymóron.
„Z jedné strany máme dálnici, z druhé trať a teď nám sem chcete přidat další silnici?“ shrnul starší muž názor několika desítek doubských obyvatel, kteří se v úterý večer sešli na besedě s hejtmanem, primátorem a projektantem. Tématem byla právě nová spojnice městského průtahu a průmyslové zóny.
Její výstavbu chystá Liberecký kraj. „Zóna bez ní nikdy neměla vzniknout,“ uvedl hejtman Martin Půta. Firmy na druhé silniční napojení čekají už téměř dvacet let. Že je nezbytná, si ale místní nemyslí, petici proti ní podepsalo osm set lidí.
VÝKUP DOMŮ I PARK
Úterní besedu vedení kraje svolalo, aby si vyslechlo názory místních a představilo jim kompenzační opatření. „Jsme připraveni jednat o vykoupení vašich nemovitostí,“ předeslal hejtman. To by se týkalo domů bezprostředně zasažených silnicí, na výkupu by se podle Půty měly podílet i firmy z průmyslové zóny. „Zvláště ty, které od státu pobraly masivní pobídky,“ upřesnil.
O nutnosti silnice přišel obyvatele přesvědčit také primátor Tibor Batthyány. „Město je živý organismus a vyvíjí se,“ vysvětlil. Obyvatelům představil plánovaný park, který by měl vyrůst poblíž obchodního domu Makro.
„Chceme vykoupit budovy současného penzionu, zbourat je a vybudovat volnočasový park o rozměrech dva hektary,“ řekl. Na něm se má nacházet třeba hřiště nebo inline dráha. „Nikde ve městě jsme tak velký park nenavrhli, tak snad vás uspokojí,“ uzavřel primátor.
Jenže spokojenost je to poslední, co obyvatelé Doubí cítí. „Hřiště považuji za normální městskou starost, mělo tu být už dvacet let, neberu ho jako kompenzaci,“ uvedla iniciátorka petice proti silnici Dagmar Vízková. Přijatelné by podle ní bylo například snížení daně z nemovitosti nebo zdravotní kompenzace.
AMPUTUJÍ NÁM OBĚ NOHY
Dojem z besedy byl mezi Doubskými rozpačitý. Proti silnici totiž neúspěšně vystupují už osm let. „Mám pocit marnosti a zbytečnosti. Vnímám to, jako by nám řekli: Amputujeme vám obě nohy a teď se budeme bavit, jestli vám dáme invalidní vozík nebo protézu,“ dodala Vízková.
Kvůli financování silnice chce kraj uzavřít smlouvu s městem, v té by mělo být rozděleno, kdo co zaplatí. „Nejsme pokladnička Liberce. V celém kraji je běžné, že my platíme silnice a města chodníky a další infrastrukturu,“ upřesnil Půta. Pokud by se kraj s městem nedohodl, silnice vzniknout nemusí. Pravděpodobný scénář ale počítá se zahájením výstavby v roce 2021.
Silnice povede od kruhového objezdu u firmy Denso na kruhovou křižovatku v Obilné ulici. Měřit má 1,4 kilometru.