„Aktuálně zde přecházení pěších je spíše dobrodružstvím. Mnohdy totiž dochází k situacím, kdy na přechod nahodile vstupují chodci, nervózní řidiči takřka nemohou projet, a jedna nebo druhá strana si vynucuje akceptaci své trasy. Buď to škodí plynulosti dopravy, nebo, a to je horší, bezpečnosti provozu,“ vysvětlil náměstek primátora pro technickou správu města Jiří Šolc. Podle něj je lokalita problematická, protože se tam kříží tramvajová, autobusová a osobní doprava s chodci. „Semafory mají dát těmto velmi složitým dopravním situacím jasný řád,“ dodal Šolc.

Světelná signalizace bude nově na přechodu mezi Chicago Burger barem a Perštýnem, druhý semafor přibude na přechodu od burger baru na terminál Fügnerova a třetí semafor bude řídit přechod chodců mezi parkovacím domem a Obchodním centrem Forum.

Za pravdu dala náměstku Šolcovi Jaroslava Komnická, která bydlí nedaleko jednoho z přechodů. Chodí pěšky a problematický úsek překračuje několikrát denně. „Auta tu jezdí prakticky neustále, takže si opravdu musíte vynutit, aby vám zastavila a vy jste mohli silnici přejít. Už několikrát se mi stalo, že na mě řidiči troubili nebo pokřikovali za to, že jsem si dovolila přejít silnici na přechodu,“ řekla Deníku Komnická.

Podle města může pomoci právě to, že budou chodci na přechod vpouštěni v pravidelných intervalech, které bude určovat semafor. Navíc se prý zabrání i tomu, aby řidiči porušovali pravidla silničního provozu, protože podle platné legislativy musí vždy chodce na přechodu nechat přejít.

„Na tyto velmi vytížené přechody v blízkosti autobusového terminálu stále někdo vstupuje, takže řidiči si mnohdy zkrátka svůj průjezd musí doslova vynutit, což se dá interpretovat právě jako porušení pravidel provozu. Jelikož jde o přechody, přímo napojené na autobusový terminál MHD ve Fügnerově ulici, přechod ve velké většině užívají i malé děti bez doprovodu,“ uvedl náměstek Jiří Šolc.

Semafory uvolní ruce strážníkům

Během školního roku jsou podle něj v ranních hodinách přechody v blízkosti kruhového objezdu a křižovatky Lipové a Blažkovy ulice řízeny za asistence Městské policie Liberec. „Umístěním semaforů pak můžeme strážníky využít na jiných potřebných místech a nechat režim dopravy řídit systémem,“ doplnil Šolc.

Podle Jaroslava Sommera, který lokalitou projíždí každý den, je nějaký systém řízení potřeba. „Je to tady divočina. Buď všichni v autech stojíme a čekáme až přejde nekonečný proud chodců, nebo se nám vrhají přímo pod kola,“ řekl Sommer Deníku.

Stavební práce a instalace semaforů by měla být podle vedení města hotova ještě tuto stavební sezonu. Město už vybralo i dodavatele stavebních úprav, kterým bude Swarco Traffic z Prahy. Náklady se pohybují okolo 4,8 milionu korun bez DPH. Město na úpravu přechodů získalo dotaci.

„Jsem ráda, že se nám podařilo projekt uplatnit v rámci programu Integrovaného plánu rozvoje území. Protože se nerealizovala stavba dopravního terminálu v Jablonci, zůstaly tam prostředky, které jsme mohli využít,“ informovala Radka Loučková Kotasová, která má v Liberci na starosti strategický rozvoj a dotace.