Šedesát růžově natřených sdílených kol v Liberci fungovalo od 21. března, jejich provoz skončil po půl roce. Z analýzy dat vyplývá, že za tu dobu proběhlo celkem 43 205 výpůjček, průměrná doba jízdy činila asi osm minut a cyklista průměrně ujel něco přes kilometr. Půjčit kolo si mohl kdokoli přes mobilní telefon, jízda do 15 minut byla zdarma, poté se platil poplatek v řádu desetikorun.

Sdílená kola si alespoň jednou vypůjčilo 8292 uživatelů. Těch aktivních, kteří je využívali alespoň jednou týdně, však bylo jen něco přes tři sta. Kola si bylo možné vypůjčit ve vymezeném území především v centru města a v okolí harcovských kolejí, ale také na některých sídlištích nebo u liberecké arény. „Rozložení výpůjček je v podstatě rovnoměrně rozprostřeno přes celou oblast zón fungování. Kopcovitost města Liberce se tedy nejeví jako zásadní problém pro fungování bikesharingu,“ píše se v analýze provozu.

Nové vedení teď stojí před rozhodnutím, jestli bikesharing zachovat a v jaké podobě. „Na tato kola panují z různých stran různé názory. My si myslíme, že by provoz měl pokračovat. Občané ale kritizovali, že jsou kola připnutá ke značkám či stožárům a nejsou ve stojanech,“ uvedl primátorův náměstek Jiří Němeček. Z dosavadního systému, kde šlo kolo odložit kdekoli ve vymezené zóně, by se tak podle něj měl stát systém, v němž je kolo možné vrátit pouze do příslušných stojanů.

Už předchozí vedení města získalo dvoumilionovou dotaci na nákup stovky kol a 92 stojanů. Úředníci náklady na provoz systému odhadují na 1,1 milionu korun, bezplatná doba výpůjčky by se měla prodloužit na 20 minut a rozšířit by se měla i oblast, kam je možné s kolem dojet. Než ale nové vedení města dotaci využije, chce ještě získat poznatky z jiných provozů. „Potřebujeme vědět, jestli jsou navrhované náklady oprávněné. Domluvili jsme si schůzky se zástupci měst, kde podobný systém funguje,“ předeslal Němeček.

Jasněji by mohlo být na začátku příštího roku. Ačkoli mají Liberečané sdílené bicykly spojené s růžovou barvou společnosti Rekola, není jisté, zda by je zde dál provozovala tato firma. V Česku totiž funguje více provozovatelů služby, město tak pravděpodobně připraví zadávací řízení. Za letošní půlroční zkušební provoz zaplatilo město firmě Rekola zhruba 700 tisíc korun.