Ačkoli na libereckých ulicích ještě leží sníh, ve městě včera začala fungovat novinka: systém sdílených kol. Lidé si mohou bicykly vypůjčit pomocí mobilní aplikace, na konci své cesty je odloží na jiném místě. Služba je vhodná zejména pro cesty do školy či zaměstnání.

Sdílená kola se v Liberci objevila úplně poprvé. Společnost Rekola, kterou město pro jejich zavedení vybralo, je zatím provozovala v Praze, Brně či v jiných městech. „Využívají je většinou mladší aktivní lidé, studenti,“ připomněl technologický ředitel Rekol Antonín Cvrček.  Liberečané mají k dispozici 60 bicyklů svítivě růžové barvy, která má mimo jiné odrazovat zloděje. Kola jsou rozmístěna v nejrůznějších lokalitách, především v centru a v oblasti Harcova. Ve městě se nachází také 12 mobilních stojanů.

Na snímku růžová kola společnosti Rekola, která začala 21. března 2018 nabízet zájemcům o sdílenou cyklopřepravu své služby i v Liberci.Zatímco v některých jiných městech si na sebe Rekola už vydělají, v Liberci se na provozu podílí město. Za šest a půl měsíců provozu zaplatí zhruba 700 tisíc korun. „Slibujeme si od toho rozvoj cyklodopravy. Kolo či pěší chůze jsou nejjednodušším způsobem přepravy po centru,“ uvedl náměstek primátora Jan Korytář, který kola plánuje sám využívat. Liberec se podle něj zařadí k moderním evropským městům, kde podobné systémy fungují už řadu let.

Na rozdíl od jiných měst však Liberec cyklistice příliš nepřeje, chybějí zde cyklostezky a za každým rohem „číhá“ kopec. Toho se ovšem zástupci společnosti Rekola nebojí. „Bude to pro nás zajímavá zkušenost,“ prohlásil Cvrček. Rekola se podle Cvrčka snažila vyjít zdejšímu specifickému terénu vstříc. „Kola jsme odlehčili, použili hliníkové rámy, vybavili je převodovkou a sportovnějším posezem, než jaký mají naše kola v jiných městech,“ vyjmenoval.

Neobává se ani možné nepřízně počasí. „V Praze jsme loni provoz prodloužili až do prosince. S klesající teplotou klesal i zájem o kola, ale ne tak razantně, jak jsme čekali,“ uvedl.

Kola jsou vybavena GPS lokátorem, což je jednak pomůže v případě krádeže vysledovat, jednak město získá data o tom, kde a kdy je cyklisté využívají. „Pokud budou mít lidé o kola zájem, upraví se podle těchto dat provoz pro příští sezonu,“ vysvětlil Korytář. Zkušební provoz má skončit 30. září, pak město jeho úspěšnost vyhodnotí.

Jak tofunguje? 

Půjčování probíhá přes mobilní aplikaci či přes internet. Kola jsou vybavena GPS lokátorem, takže každý, kdo se do systému zaregistruje, si může v mapě najít to nejbližší. V mobilu pak nalezne i číselný kód jeho zámku. Po skončení cesty kolo opět uzamkne. To je však možné pouze ve vytyčené zóně. Ta v Liberci zahrnuje zejména oblast centra města a táhne se až na Harcov k univerzitním kolejím. Prvních 15 minut jízdy je zdarma, hodinová jízda vyjde na 15 Kč. Je možné si předplatit neomezený počet jízd.