Cestovat do Prahy z Liberce vlakem? Momentálně jen pro železniční nadšence. Jet autobusem je téměř třikrát kratší a bez přestupu. Kdy se situace změní, není jasné, ministerstvo dopravy konkrétní odpověď nedalo. „Máme lepší napojení na Sasko než na zbytek republiky," konstatoval hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

BLUDNÝ KRUH

Liberecký kraj usiluje o zlepšení železniční dopravy, zatím se však motá v bludném kruhu. Podle jednatele krajské společnosti Korid LK Pavla Blažka nechce ministerstvo objednávat rychlejší a modernější spoje, protože jsou tratě špatné. Dosud však neelektrizovalo jedinou trať v kraji a podle hejtmana to ani v nejbližší době neplánuje. Cestující do Prahy a zpět tak zřejmě budou stále odkázáni na autobusové spojení, do kterého si však musí kupovat jízdenky i s několikadenním předstihem.

„Ohledně zavedení dálkového spojení mezi Libercem a Prahou ministerstvo reaguje tak, že autobusová doprava není v jejich gesci a železniční spojení na této trase není objednáváno kvůli zastaralé infrastruktuře. Vlak do Prahy by jel stejně přes dvě a půl hodiny," vysvětlil Blažek.

Podle vyjádření tiskového mluvčího Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda bude proces elektrizace hlavních tratí v dalších letech pokračovat. Na dotaz, zda ministerstvo plánuje v nejbližší době nějaké významnější akce ohledně modernizace tratí v Libereckém kraji, však konkrétně neodpovědělo.

ZRYCHLENÍ NA STO MINUT

Podle Pavla Blažka z Koridu se v tuto chvíli zpracovává investiční záměr k posouzení rychlého spojení mezi Libercem a Prahou. „Ten se však týká jen zlepšení stávajících tratí, takže by se spojení zrychlilo stejně jen asi na sto minut," vysvětlil Blažek. Podle něj je zásadní problém, že Liberecký kraj je pro Ministerstvo dopravy na okraji zájmu. Historie toho sahá až do devadesátých let, kdy vznikla mapa páteřních koridorů, které spolknou nejvíce peněz. „A Libereckým krajem žádný koridor neprochází," dodal Blažek. Zároveň upozornil, že na zastaralé tratě kraj doplácí i kvůli vyšším nákladům, které musí hradit dopravcům. Kdyby byly tratě elektrické, byly by náklady mnohem nižší.