Jedna z tvých prací byla na téma Vstup do podsvětí, kde jsi právě tím vstupem označil hrob. Jak bys popsal své pojetí tématu a kde jsi hledal inspiraci?
Každá kultura má podsvětí jiné, někde ho střeží převozník, jinde uctívají boha Hádese, ale podmínka pro vstoupení do podsvětí je všude stejná. Je jí smrt. Ta dovede člověka mimo náš svět. Situace, která potká každého, je zakončena pohřbem, po kterém následuje uložení do hrobu. A hrob? To je vlastně poslední místo odpočinku, kde zemřelý navždy opustí říši živých, duše tak vstoupí do podsvětí. Proto je hrob vstup, kterým jsem se zaobíral. Konkrétně novým označováním hrobů, které je neoriginální, ale netvrdím, že je špatné, a novým systémem pohřbívání, které by poukázalo na nové pojetí. Inspirace byla hlavně v rozpoznatelnosti na první pohled zda šlo o muže či o ženu. Rozpoznání pomocí stylizace symbolů pro obě pohlaví. Hlavní změna by byla v ukončení pohřebního rituálu, který by pozůstalí dokončili sami. Jednoduchou aplikací náhrobku ve třech krocích, zapíchnutí, nasazení, zajištění náhrobku. Samotné označení bylo inspirováno okuněvskou kulturou a jejich rytinami, což by fungovalo i v novém pojetí.

Proč zrovna hřbitov ve tvaru spirály? Co to má znázorňovat?
Spirála je symbol nekonečna, a umožní hřbitovu stálé a nekonečné rozrůstání, kde by pak byla za nějaký čas znát historie a změna v označování hrobů. Spirála je magický a éterický obrazec, který dodá tajemno celému systému pohřbívání.

V projektu sis vybral jako místo Karlov pod Ještědem. Jednal jsi třeba s vedením města či jiným městem o možné realizaci?
Nejednal, jelikož se jedná o projekt, na který každý zaujímá specifický náhled, názor a vnímá pojetí pohřbu jinak. U tohoto projektu je nutné, aby člověk nejdříve pochopil, že je možnost změnit i zajeté koleje a porušit zažité tradice, ve kterých spousta lidí žije. Místo je zvoleno pouze pro příklad, jelikož by uměl systém fungovat kdekoli stejným způsobem. Proč vše dělat pouze z důvodu, že se to tak dělá a dělalo.