A ti začínají být už po několika dnech zoufalí. Zvláště rodiče menších školáků si často stěžují na velké množství zadané práce. „Syn je jedničkář, ale stejně máme problém všechno zvládnout. Úkoly posíláme vyplněné zpět paní učitelce, ale trávíme nad tím hodiny. Je ve čtvrté třídě a ne všechno mu umím vysvětlit,“ postěžovala si maminka z Liberce, která nechce být jmenována.

ON-LINE ke koronaviru najdete ZDE

Jiní rodiče mají zase problémy s technickými požadavky. „Dcera dostala úkol z angličtiny, který se má dělat přes jakousi aplikaci, kterou absolutně neznáme, a má se vkládat někam, těžko říct jak. Mořili jsme se s tím dva dny, děti se navzájem obvolávají, jak se to má dělat, a stejně to nejde,“ svěřila se Jana z Liberce, jejíž dcera navštěvuje pátou třídu.

Rovnováhu mezi požadavky učitelů a možnostmi rodičů tak některé školy ještě hledají. Podle ředitelky ZŠ Husova v Liberci Blanky Lukeš Reidlové je nejdůležitější, aby pedagogové a děti i rodiče mezi sebou co nejvíce komunikovali. „Všichni jsme v nové situaci, rodiče i děti. Naši učitelé jsou proto každý den nejméně dvě hodiny k dispozici na telefonu. Chceme jim co nejvíce pomoci,“ vysvětlila ředitelka.

Přestože nejsou podle ní žádné úkoly povinné, protože chtějí v rodinách zachovat klid, učení především s nejmenšími školáky se nevyhnou. U prvňáků či druháků je totiž důležitá zpětná vazba, bez ní nemá učení vůbec smysl. Podle ní není nutné ratolesti, potažmo jejich rodiče, zahlcovat ani novou látkou. „Nic se nestane, když nebudou splněny osnovy,“ prohlásila ředitelka.

Podle ní je také nutné zohlednit celkovou situaci v rodinách a jejich technické zázemí, kdy například oba rodiče pracují z domova a mají k dispozici jeden počítač. Jak se ale pedagogové shodují, do domácí výuky je nutné zavést systém. Češtinářka Lucie Čechová ze ZŠ U Školy, která učí osmáky a deváťáky, si už ten svůj našla.

„Rodiče i žáky informuji prostřednictvím e-mailu a Bakaláře (webové aplikace, poz. red). Od pondělí budu úkoly zveřejňovat i na webových stránkách školy. Žáci pak vypracované úkoly posílají zpět na e-mail. Každé pondělí jim zadám úkoly, které musejí vypracovat do neděle. Já je pak kontroluji a posílám jim zpětnou vazbu. Vedu si evidenci povinných a nepovinných úkolů,“ objasnila Čechová s tím, že přemýšlela i o videokonferencích. „Ale myslím, že těch požadavků a různých přístupů jednotlivých učitelů je hodně, takže zůstanu u jednoduššího modelu,“ uzavřela.

Koronavirus v Česku