Poprvé v České republice byla použita látka Nanosterilie coby sterilizace kabin řidičů tramvají Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ).

„Celkem bude zkušebně vystříkáno 55 kabin řidičů tramvají. V případě pozitivních výsledků, bude v další etapě přikročeno k aplikaci i v kabinách řidičů autobusů," informoval Pavel Šulc, předseda představenstva DPMLJ.

Proti nemocem

Nanosterilie na povrchu vytvoří ochranný film a dokáže zničit většinu virů, bakterií a odstraňuje i cigaretový kouř a další pachy. Samočisticí účinky materiálu navíc snižují náklady na úklid. „Dopravní podnik chce tímto způsobem zlepšit pracovní prostředí svých řidičů a chránit je před infekcemi," vysvětlil provozně technický ředitel Ludvík Lavička.

Co je vlastně Nanosterile? Jedná se o aktivní ochrannou vrstvu nano částic oxidu titaničitého a stříbra . Látky jsou schopny ničit bakterie, viry, plísně, mikroprach, zápach a chemické látky uvolňované do prostředí. Životnost ochranné vrstvy na stěnách, sklech a stropu je 2 roky. V místě častého dotyku, jako jsou madla a držadla, pak přibližně půl roku.

Zvlášť v současné době, kdy přibývá nemocných s chřipkou, může podobný projekt zajistit řidičům tramvají menší riziko, že se nakazí.

„Hromadná doprava představuje uzavřený prostor, největší riziko vidím při šíření akutních respiračních infekcí," uvedla ředitelka protiepidemického odboru Krajské hygienické stanice v Liberci Jana Prattingerová.

Podle ní nelze vyloučit ani přenos třeba průjmových onemocnění, v krajním případě i žloutenky typu A mezi řidiči, kteří se ve voze střídají.

Právě tomu dokáže nástřik látkou Nanosterilie účinně bránit. Ochranná vrstva tvořená nanočásticemi oxidu titaničitého a stříbra je schopna ničit bakterie, viry, plísně, prach, zápach a chemické látky uvolňované do prostředí. Oxid titaničitý výrazně zlepšuje ochranu zdraví člověka v daném prostředí a snižuje jeho nemocnost. Bakterie a viry, které se dostanou do styku s ošetřenou plochou, se totiž vlivem působení světla rozkládají na neškodný oxid uhličitý a vodu.

Hotovo za dvě hodiny

„Celá kabina řidiče se musí nejdříve vyčistit a teprve pak se provádí nástřik," popsal postup Vojtěch Balvín, který ho v libereckých tramvajích prováděl.

Nástřik je podle něj neutrální suspenze, která není cítit. „Je vidět mlha, která po chvíli vyschne. Částice v suspenzi si musí sednout na veškeré povrchy, musíme tomu dát nějaký čas. Po dvou hodinách může tramvaj vyjet," dodal. Ošetřeny jsou kabiny včetně oken, stěn, stropu a podlahy, madel, palubní desky nebo sedačky.

„Na místech častého dotyku to vydrží půl roku, výrobce garantuje až dva roky, záleží na míře používání," dodal Balvín.

Podobný nástřik se podle něj dá použít v domácnostech nebo v osobních autech a hotelích, připravuje se i jeho testování v nemocnici. Testy ukázaly, že ošetření povrchů Nanosterilií je v oblasti dezinfekce účinnější než používání chlorových přípravků nebo třeba ozonu.