Po středečním jednání se na tom shodli zástupci odborových svazů v dopravě, které kvůli špatným platovým podmínkám vyhlásily na prosinec stávkovou pohotovost.

Cílem pracovní skupiny bude podle iniciátora tzv. Jablonecké výzvy Jiřího Kuchynky vytvořit jasnou metodiku pro zadávání veřejných soutěží na dopravce v krajích. Odborářům vadí, že kraje musí podle současné legislativy vybrat zakázku za nejnižší cenu.

Na tom sice mohou vydělat kraje, které veřejnou dopravu financují, doplácejí na to však samotní řidiči, kterým se to odrazí ve výši platů.

„Jako autor a iniciátor Jablonecké výzvy výše uvedené kroky velmi vítám a považuji celé jednání za zodpovědně vedené," kvituje přístup vlády šéf místní organizace odborových svazů Kuchynka. „Konečně někdo ze zástupců vlády pochopil, že je nutná systémová změna v dopravě, a to považujeme za pokrok," uvedl.

Celorepublikový protest?

I přesto, že profesionálním řidičům svitla po včerejším jednání naděje, že se jejich nároky bude někdo zodpovědný konečně zabývat, prosincová protestní stávka hrozí dál. „I když by se věci snad mohly posunout, stále se intenzivně chystáme na protest formou stávky," potvrdil Kuchynka v tiskovém prohlášení. Na tahu jsou podle něj představitelé Královéhradeckého kraje, kteří na výzvy odborářů zatím vůbec nereagovali. „Právě Královéhradecký kraj je krajem, který má aktuálně vypsanou veřejnou zakázku na zajišťování autobusové dopravy v hodnotě zhruba pěti miliard na dobu 10 let, a to zcela bez náznaků důrazu na platy a odměňování řidičů," dodává Kuchynka. Podle kterého tak královéhradecký hejtman jako jediný nerespektuje novelu zákona o veřejných zakázkách, která by měla vstoupit v platnost na jaře příštího roku.

Stávková pohotovost by už tak neměla být pouze záležitostí oblasti severovýchodních Čech, ale celostátním protestem. „Měla by se týkat všech řidičů," potvrdil Kuchynka.

Zda řidiči půjdou nebo nepůjdou koncem roku do stávky, rozhodne jednání tripartity, které se má uskutečnit 2. prosince.