„Hodně se mi ulevilo. Jezdím do Pavlovic tudy pravidelně a doba, kdy byl most zavřený, mi připadala nekonečná,“ podotkl za liberecké řidiče Pavel Kubíček.

„Po objížďce se jezdilo krokem. Nebavilo mne čekat, tak jsem raději jezdil přes centrum, kolem soudu. Ale tam se nedávno objevil semafor, protože tam taky opravovali kus silnice. Myslím si, že těch uzavírek a překážek v dopravě bylo přes léto v Liberci moc,“ dodal.

Řidiči a s nimi lidé z okolí ale dostali víc než jeden opravený most. Rekonstrukcí prošla také ulice Norská, která sloužila jako objízdná trasa. Řemeslníci opravili i tamní přemostění Nisy. „Nově zrekonstruované dílo bylo potřeba napojit na okolní komunikace, takže práce byly prováděny až takřka ke kruhové křižovatce u čerpací stanice,“ zdůraznil primátor Jiří Kittner (ODS).

Celý projekt opravy mostu je unikátní právě tím, že do rekonstrukce bylo zahrnuté také celé jeho okolí. Rekonstrukce probíhala ve čtyřech etapách a stála více než 66 milionů korun. Ty platilo město Liberec ze svého rozpočtu.

„Projekt jsme připravovali 10 let. Náročný byl tím, že jsme museli zkoordinovat 4 stavby dohromady,“ podotkl projektant Luboš Vaner. „Na postupné chátrání mostu jsme při pravidelných prohlídkách upozorňovali od roku 1997. Působením soli a dalších vlivů odešly dilatační uzávěry na obou koncích mostu. Hrozilo, že by se most mohl propadnout o 20 centimetrů, pokud by přes něj projelo příliš těžké auto,“ doplnil.

Ochrana před bezdomovci

Poslední tečkou celého projektu bude kruhová křižovatka u marketu Lidl. Tu budou dělníci budovat bez zastavení silničního provozu. Most ničili i bezdomovci, kteří pod ním před lety přebývali a používali jej i jako záchod. Oheň, kterým se tu zřejmě zahřívali, opálil strop tubusu a způsobil odprýskávání betonu. Dnes chrání most proti bezdomovcům na každé straně mříže.

Jak upřesnil projektant Luboš Vaner, most by měl bez větších oprav vydržet dalších 70 let. Podmínkou jeho životnosti je ovšem pravidelná údržba. „Je potřeba se řídit heslem – co neopravím teď za malé peníze, to mne v budoucnu bude stát velké peníze. Proto je nutné, aby mostmistr pravidelně stav mostu kontroloval a nechával opravit sebemenší výtluk čí rezavějící zábradlí,“ řekl projektant.

Náměstek primátora Milan Šír (ČSSD) připomněl, že v Norské ulici, která zrekonstruovaný most podjíždí, město nechalo rovněž vyměnit kanalizaci, vodovod a silnici rozšířilo. „Doprava zde bude plynulejší, nejen kvalitnější. Navíc po Norské mohou jezdit řidiči dál, a tím ulehčí provozu na mostu Letná,“ vysvětlil náměstek Šír.