Kolony aut od Šaldova náměstí až po zastávku U Lomu. Běžný výjev z doby, kdy loni Liberec svíralo hned několik uzavírek. Podle náměstka primátora Jana Korytáře by tuto situaci mohlo změnit několik opatření. „Zatím bylo schváleno jen to, že budou uvolněny peníze na software, který by nám pomohl plánovat uzavírky,“ vysvětlil Korytář. Částka, za kterou by město mohlo software pořídit, je 15 tisíc euro. Podle dopravního experta Romana Budského by software skutečně mohl pomoci dopravu v Liberci vyřešit. „Záleží ale na kvalitě vstupních dat a na tom, jak se podaří přizpůsobit jej místním podmínkám. Jinak bude k ničemu,“ dodal Budský.

Čokoládový festival se letos koná v libereckém Centru Babylon.
FOTO: Čokoládový festival můžete navštívit i v neděli

STAVAŘI BEZ BONUSŮ

Další Korytářův návrh, který se týká zkrácení stavebních prací při uzavírkách, se zatím s velkým nadšením nesetkal. Náměstek chce, aby se stavebním firmám vyplácely tzv. zpětné bonusy za to, že práci ukončí dříve. Proti tomuto návrhu se postavil technický náměstek primátora Tomáš Kysela. „Obávám se, že síťaři by v tu chvíli s námi přestali komunikovat. Přestali by pracovat na investičních záměrech ve spolupráci s městem a řešili by jen havárie,“ objasnil Kysela. Mluvčí stavební firmy Eurovia Iveta Štočková přiznala, že se s podobnou praxí dosud nesetkali. „Stavby jsou plánované přesně dle druhu technologií a místa provádění, a to vždy na nezbytně dlouhou dobu,“ dodala s tím, že by záleželo na podmínkách smlouvy.

Zámek Frýdlant na snímku z 16. ledna.
Nová naučná stezka nabízí i vyhlídku na zámek

ZMĚNA ZNAČEK

Korytář také navrhuje, aby firmy měly povinnost průběžně upravovat značení uzavírek. „Když se o víkendu nepracuje, změnily by značku zákaz vjezdu na značku Projíždíte stavbou,“ dodal. Radou města neprošel ani poslední návrh, který by upravoval režim některých světelných křižovatek. „Jde například o křižovatku Košické a Nákladní, kde je režim zelená oranžová červená zapnutý 24 hodin. Auta tak zbytečně stojí na červenou i na zcela prázdné křižovatce,“ vysvětlil Korytář. Náměstek navrhuje, aby zůstala preference MHD, ale aby mimo špičku a o víkendech svítila někde jen oranžová. „Mám pocit, že i kousek od nás je křižovatka, kde jsem v noci stál zbytečně na červenou, ale tu chvilku se to dá vydržet,“ sdělil Jakub Zahrádka, který bydlí na Broumovské.

Masky se už tímto způsobem jinde nevyrábějí.
Masky ze Zákup jsou unikát

ORANŽOVÁ NESPASÍ

Podle náměstka Kysely za řízení křižovatek odpovídají příslušné odbory. „Změna režimu na dvou křižovatkách průjezdnost Libercem stejně nespasí,“ dodal Kysela.

NEUMÍ JEZDIT BEZ SVĚTEL

Skepticky se k tomuto návrhu staví i Budský. „Proti oranžové v noci nic nemám, ale co se týče úprav mimo špičku, byl bych opatrný,“ řekl s tím, že řada řidičů se už odnaučila jezdit na křižovatkách bez světel, a mohla by tak vzrůst nehodovost. „Zvláště v dopoledních hodinách bych to nedoporučoval,“ dodal. Návrhy, které dosud neprošly, bude podle Korytáře projednávat dopravní komise. „V únoru chci materiál předložit znovu,“ uzavřel náměstek.

Nádraží v Chrastavě, archivní foto.
Chrastavské nádraží opraví, prodlouží podchod