Správa železnic od realizace stavby očekává zejména zkrácení staničních provozních intervalů, zajištění bezpečnosti a spolehlivosti železnice a zvýšení komfortu pro cestující. Dílo obsahuje rozsáhlou rekonstrukci obou zastávek a všech přilehlých traťových úseků, což je 22 km dlouhý úsek z Liberce po hranici s Polskem.

„Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a podstatné zvýšení kultury cestování,“ uvedl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl. Dojde k nahrazení nebo opravě nevyhovujících provozních zařízení a objektů i vybudování nového regionálního dispečerského pracoviště v Liberci, ze kterého bude možné celou trať ovládat.

„Nové řešení bude výrazně bezpečnější, zajišťující vyšší spolehlivost železnice,“ řekl zástupce hlavního inženýra projektu AFRY CZ Petr Prousek. Součástí stavby bude vybudování traťového zabezpečovacího zařízení 3. kategorie a příprava na jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System).

Vizualizace možné budoucí podoby bývalé továrny Benar v Hrádku nad Nisou.
Bývalou továrnu v Hrádku nad Nisou promění město v pulzující místo pro život

Cestující a zaměstnanci dráhy ocení v obou stanicích kompletní rekonstrukci železničního svršku a spodku, vybudování nového vnějšího i ostrovního nástupiště, nových podchodů s výtahy i výstavbu přístupových komunikací. Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jeho okolí projdou celkovou kultivací.

„Základním motivem bylo navázání na historické nádražní budovy a na okolní prostředí a přírodu. Rekonstrukci výpravní budovy, zastřešení nástupišť i úpravy zázemí jsme navrhli s důrazem na komfort, v duchu moderních designových trendů a v návaznosti na původní historický odkaz,“ upřesnil hlavní architekt AFRY CZ Dominik Pleva.

Dali výpověď v práci, prodali nepotřebný majetek, zabalili si nejnutnější věci a vyrazili na cestu. Mohrovi z Chrastavy udělali to, o čem mnohé rodiny jenom sní, zbavili se všech závazku a vrazili za dobrodružstvím.
Vzhůru za dobrodružstvím. Rodina z Chrastavy cestuje křížem krážem po světě

Budova nádraží v Chrastavě prošla nedávno rekonstrukcí. V rámci této akce dojde k úpravě jejích vnitřních prostor, kde vznikne nová čekárna s hygienickým zázemím. Hlavní změny čeká nástupiště. K celkovému návrhu architekti přistoupili s respektem k místu. Jedná se o oblast Jizerských a Lužických hor, kde má tradici v architektuře dřevo. Z něj bylo i původní zastřešení. „Tento tradiční a navíc obnovitelný materiál proto v maximální míře vracíme, ale v moderním a atraktivním pojetí. Dřevo reaguje i na okolní přírodu, kterou elegantně doplňuje,“ doplnil Pleva.

V Hrádku nad Nisou dojde ke komplexní obnově historické budovy. Původní vzhled bude zachován, vnitřní zázemí projde modernizací, včetně vzniku prostorné čekárny a komerčních prostor. „Kontrastem k historické budově budou moderní minimalisticky pojatá zastřešení. Jednotící linkou projektu je barevné provedení ve světle nazelenalém odstínu, jaký je k vidění i na okolních domech. O volbu barvy se osobně zasadil hejtman Libereckého kraje Martin Půta, díky jehož historickým fotografiím jsme přistoupili právě k této volbě,“ vysvětlil Pleva.

Zrychlení průjezdu nádražím

Změněná konfigurace stanic umožní rychlejší průjezd vlaků nádražím. „V obou nádražích bude v hlavní a předjízdné koleji zvýšena rychlost pro křižování vlaků. V Hrádku nad Nisou i v Chrastavě jsme kolejové řešení navrhli na průjezd stanicí v hlavní koleji na rychlost 80 km/h. V Chrastavě oproti stávajícímu stavu zrychlujeme o 30 km/h a v Hrádku nad Nisou o 10 km/h,” dodal Prousek.

Dále dojde k renovaci zabezpečení několika důležitých železničních přejezdů, stavební úpravě mostů na trati a v některých případech k jejich zrušení.