Nejde přitom o žádné vize budoucnosti, žádné sci-fi. Ale nápady, které se podařilo vymyslet a následně realizovat mladému podnikateli z Jablonce. Jura Ibl. Třeba papírové bločky už na Liberecku využívá místo elektronických pokladen řada živnostníků.

Své projekty s názvem Přímá platba a Malá pokladna v pondělí představil ve vratislavickém kulturním centru 101010 jako příklad úspěšného startupu, neboli začínající firmy, které se podařilo její chytrý nápad realizovat.

UMÍ VYMYSLET, NEUMÍ PRODAT

Právě o tom byl víkendový seminář pro startupové firmy. Nekonal se jen ve Vratislavicích, ale ve 40 zemích a 280 městech pod hlavičkou Startup Europe Week. „Je hodně mladých lidí, kteří mají velice chytré nápady, umí vymyslet užitečné aplikace, ale neumí se s nimi prosadit, tak aby třeba zaujali investory, kteří jsou ochotni tyto nápady finančně podpořit,“ vysvětlila mluvčí společnosti Dex innovation centre, která akci uspořádala. Pod vedením zkušených odborníků se o víkendu těmto dovednostem učili.

Z celkem 27 startupových firem zaměřených na informační a komunikační technologie z celé ČR své nově nabyté dovednosti v soutěžním bloku předvedlo sedm nejlepších.

Škála soutěžících byla skutečně široká. Od chytrých aplikací až třeba po nové přístupy k výuce jazyků.

Která největší úskalí čekají na mladé podnikatele? Kromě peněz do začátku a podpora investice, aby se ujala třeba i v mezinárodním měřítku, jsou to lidé.

FIRMA, TO JSOU LIDSKÉ VZTAHY

„Obklopte se lidmi, kteří jsou lepší než vy. Nebojte se toho. Pokud vyhoříte a nikdo vás nenahradí, skončíte. Pokud takové lidi kolem sebe máte, firma jede dál,“ podělil se o zkušenost s nováčky v podnikání Jura Ibl. „Firma jsou především vztahy,“ doporučil.

Ale i zaujmout velké investory je umění. „Hledali jsme ho dva roky. S někým jsme třeba jednali půl roku, podepisovali fůru papírů a pak nám řekl, že do toho nejde,“ upozornil Ibl. Kromě nápadu a odvahy je zapotřebí také obrovské vůle a víry v jedinečnost nápadu. „Své nápady musíte také rychle uskutečňovat. Popsat stohy papíru k ničemu nevede,“ doplnil Michal Tvrzník, zakladatel úspěšného nábytkového portálu Biano.

ZA ODMĚNU DALŠÍ PRÁCE

Vítězem velkého finále se stala firma Whalebone, která se zabývá vyhledáváním nebezpečí na internetu a v soutěži nejlépe prezentovala svůj nápad během vyměřených čtyř minut. Vítěze ale nečeká zájezd do Egypta, značkové hodinky ani model rakety, jak by se na startupové klání slušelo. Nejlepší získal možnost zúčastnit se zhruba třítýdenního školení (v řeči lidí IT takzvaného akcelerátoru), kde budou umění vyvinout nabídnout ohromit prodat, znovu pod vedením odborníků pilovat.

POMŮŽE KRAJ

Akcelerační program se uskuteční už na jaře v Evropském domě, který otevřel Liberecký kraj a kde také hodlá vybudovat během několika let líheň neboli inkubátor pro začínající firmy, které by tu měly získat jak potřebné zázemí, tak zároveň zkušenosti. „Je to velice důležité proto, aby mladí a nadaní lidé neodcházeli, ale pokud možno zůstávali a podnikali v regionu,“ vysvětlil liberecký hejtman Martin Půta.