Na cedule mohou narazit řidiči jedoucí směrem na Ještěd od úterního rána a jejich existence vzbudila ohlas i na sociální síti ve facebookové skupině Liberečáci. „Vím, že autor se nepřizná, ale palec nahoru,“ napsal k fotce, která si vysloužila téměř 500 reakcí, Miroslav S. „Hodně dobře,“ napsala další komentující. Ne všichni ale umístění radaru kritizují. „Sundejte nohu z plynu a nepotřebujete vědět, kde jsou radary. Tohle mě docela štve. Prasátka jezdí jak dobytek, a pak když je radar, dají nohou na chvilku z plynu. Jděte do háje, jen se nachytejte, když neumíte jezdit,“ napsala pod příspěvek Michaela T.
Radar má umravnit řidiče, řekl primátor
Primátor Jaroslav Zámečník vidí situaci ale jinak. Podle něj je město přítel občanů, protože usiluje o zajištění dodržování pravidel, předpisů a bezpečnosti. Měřený úsek byl vybrán kvůli tomu, že až 74 % řidičů zde překračovalo rychlost. Dokonce tady naměřili rychlost okolo 140 km/h. „Radar má ukrotit a umravnit řidiče, navíc pokutuje každého stejně bez rozdílu, ať už tam jede primátor či jiný občan,“ řekl Zámečník Deníku s tím, že nejde primárně o represi.
V průběhu letošního dubna zaznamenal radar 13 tisíc překročení rychlosti. Podle některých šoférů je radar nastavený až moc přísně a pokuty dostávají už za překročení povolené rychlosti o jeden kilometr za hodinu. Tolerance radaru je stanovena na tři kilometry v hodině. „. Technické předpisy vyžadují, aby rychloměr vozidla ukazoval větší rychlost, než je skutečná. Nejčastěji je odchylka přibližně 4 km/h. Z toho vyplývá, že pokud od nás obdrží provozovatel jízdu k zaplacení určené částky, pohyboval se rychloměr vozidla minimálně někde v intervalu 55 až 61 km/h,“ osvětlil vedoucí odboru dopravně správních agend libereckého magistrátu Pavel Rychetský. Částky jsou v zákonem stanoveném rozmezí, nejnižší určená pokuta je tam 500 korun za překročení dovolené rychlosti o 1 – 9 km/h po odečtení radarové tolerance.
Nastavení radaru v Liberci se ještě může změnit
Primátor zároveň nevyloučil, že se v budoucnu může nastavení radaru změnit. Zatím sbírají zkušenosti z jiných českých měst. Nabízí se možnost zmírnění detekce ve vybraných časových intervalech, například v noci. „Vše se bude odvíjet od toho, kolik řidičů i po měsíci a půl fungování radaru bude nadále překračovat rychlost. Zatím se počet případů snižuje a za to chci všem těm, kteří dodržují předpisy, poděkovat. Pevně věřím, že v budoucnu nastane ideální stav a počet přestupků se bude pohybovat v jednotkách. To bych si přál,“ podotkl primátor.
Jak vyplynulo ze sdělení ředitele Městské policie Liberec Ladislava Krajčíka, před dvěma týdny evidovali 200 přestupků denně, zatímco na konci minulého týdne počet klesl na přibližně 80 denně. „Když jsme začali o zavedení radaru uvažovat, už tehdy jsem říkal, že v případě získaných finančních prostředků bych si přál je využít v městské hromadné dopravě pro nákup lepších, ekologičtějších autobusů,“ uzavřel Jaroslav Zámečník.