Na případ naši redakci upozornil zaměstnanec DPMLJ, který si pod hrozbou výpovědi přál zůstat v anonymitě. „Do Ústí odjely dva nízkopodlažní Citybusy s čísly 376 a 377 vyrobené v roce 2003. A my tady stále jezdíme s Karosami starými 20 let, ve kterých je zima a lidi jsou tam namačkaní jako dobytek,“ postěžoval si.

Deník se přesvědčil, že autobusy skutečně do Ústí nad Labem dorazily. Místní dopravní podnik je nutně potřeboval, neboť smlouva s krajským úřadem mu zde přikazuje, aby na mimoměstské linky nasazoval autobusy ne starší než osm let. A těmi může aktuálně disponovat, jen když si je půjčí, předepsaný věk totiž všechny vozy nesplňují. Stejně jako z Liberce si půjčil nízkopodlažní MAN a Karosu od brněnského Toubrusu.

Liberecký dopravní podnik v této praxi ale nevidí nic špatného. „Velmi úzce spolupracujeme s akciovou společností města Ústí nad Labem, kterou je jejich dopravní podnik. Zapůjčení 2 autobusů probíhá za úplatu a nemá žádný vliv na provoz MHD v Liberci a už vůbec ne na provoz nízkopodlažních vozidel, která jsou v jízdních řádech garantována,“ tvrdí mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

Jak ale Deník zjistil, toto tvrzení není zcela pravdivé. Z několika věrohodných zdrojů jsme zjistili, že na několika linkách, které jsou v jízdním řádu garantovány jako bezbariérové, jezdí klasické staré autobusy. A do nich třeba vozíčkář nebo těžce imobilní člověk nenastoupí.

Pro vozíčkáře jela stará Karosa

„Dne 22. prosince na spoji ve 22.00 ze Zeleného údolí do Pavlovic na Letnou jela Karosa a měl tam být nízkopodlažní bus, tento spoj je Karosou obsazován téměř pravidelně,“ potvrdil redakci liberecký invalida Vít M.

„Do Ústí nad Labem odjely dva nízkopodlažní Citybusy vyrobené v roce 2003. A my tady stále jezdíme s Karosami starými 20 let, ve kterých je zima a lidi jsou tam namačkaní jako dobytek,“ Zaměstnanec DPMLJ

A nešlo o jediný exces. 27. prosince byla ve 12.37 na lince 12 z Broumovské nasazena opět Karosa, má tam přitom být nízkopodlažní bus. „Čekal jsem na další spoj, co jsem mohl jiného dělat. Na řidiči bylo vidět, že by mě tam nejradši nějak nacpal, ale to by při nejlepší možné vůli nešlo,“ popsal vozíčkář svůj případ.

DPMLJ na přímý dotaz přiznal, že zmíněná linka skutečně nebyla bezbariérová. „Událost byla prošetřena a byla z ní vyvozena opatření, která se již nebudou opakovat. Vozíčkáři se jménem vedení společnosti velmi omlouváme,“ vzkázala Martina Poršová. Dvojice zapůjčených autobusů se má do Liberce vrátit letos v červenci. Musí se do nich ještě namontovat původní vybavení, které se před zápůjčkou odstranilo.

„Z vozů byly demontovány palubní počítače a reklamní monitory. Změn se dočkal také interiér pro cestující, neboť byly nahrazeny původní sedačky za starší typ,“ píše internetový server vlcoun.cz, který se zabývá hromadnou dopravou na Ústecku.

V mezičase si musí ústecký dopravní podnik krajem požadovaná vozidla opatřit a nebo někde jinde půjčit. V opačném případě by musel platit pokuty za vypravení vozu, který nesplňuje předepsané stáří pro krajskou obslužnost. K tomu se ale Dopravní podnik města Ústí nad Labem nevyjádřil. Dotaz zaslaný Deníkem nechal bez odpovědi.