„V Dopravním podniku se nás sice ten problém až tak netýká, ale může být hrozbou do budoucna i pro nás. Proto kdo chtěl, tak se k protestu připojil. Odhaduji to tak na polovinu našich řidičů." Vedení Dopravního podniku proti výstražným vestám nic nenamítalo.

S výstražnými vestami jezdili také řidiči ČSAD Liberec, stejně jako další po celé republice. To proto, aby ukázali, že nesouhlasí s poměry ve veřejné dopravě.

VÝSTRAŽNÉ VESTY si kolegiálně oblékla i část řidičů DPMLJ. Pokud se do měsíce nerozběhnou jednání a nevytvoří pracovní skupina, chtějí přejít odboráři z Busline do skutečné stávky.

„Chceme změny ve veřejných zakázkách a jednotná pravidla při jejich zadávání. Chceme, aby uchazeči v nabídce deklarovali, za kolik přesně bude řidič autobusu jezdit, a jak bude zaručeno, že výplata rozumným způsobem poroste. Nechceme složité výpočty dopravních specialistů, ve kterých se nikdo nevyzná a výsledek může být sporný a hlavně pokaždé jiný," vysvětluje důvody protestu jeho hlavní organizátor Jiří Kuchyňka z jablonecké pobočky Busline. „Já pro ty lidi nechci mercedesy ani 50 000 korun výplatu, já pro ně chci jen slušný život, nic víc."

Odboráři tak kritizují současné zaběhnuté pravidlo, že při veřejných zakázkách je určujícím faktorem nejnižší cena. „Kde se asi tak dá ušetřit? Nafta je pro všechny stejná, ceny autobusů taky, takže zbývá plat řidiče. Politiky a úředníky na kraji by mělo zajímat, za kolik takoví řidiči živoří, než o zakázce na veřejnou dopravu rozhodnou," upozorňuje Kuchyňka.

Z údajů statistického úřadu vyplývá, že ve většině krajů se platy řidičů autobusů pohybují hodně pod průměrnou mzdou. V Busline berou řidiči podle Kuchyňky 72 Kč na hodinu. „Pak se všichni diví, že je nedostatek řidičů. Vždyť to, co se v dnešní době řidičům autobusů nabízí, je něco, co nedonutí lidi, aby šli vůbec pracovat." To potvrzuje i Zdeněk Leszkoven z DPMLJ.

„Už tady nejsou ti opravdoví páni šoféři, ale lidi, kteří k tomu ani nemají vztah. A já se ani nedivím. Na jedné straně nízký plat a na druhé obrovská zodpovědnost. Nejen za cestující, ale i za ten vůz. Jenom prasklé přední sklo stojí 60 70 tisíc."

Svoje požadavky na změny v systému veřejné dopravy sepsali odboráři do tzv. Jablonecké výzvy. Včera ji předali na ministerstvu dopravy. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda se bude o úpravách metodiky výběrových řízení s odboráři dál jednat. Upozornil přitom ale na to, že konkrétní výběrová řízení na provoz jednotlivých autobusových linek nevypisuje ministerstvo, ale příslušné kraje. V tom Libereckém je teď například zablokovaná zakázka na 10 let. Někteří dopravci se proti ní odvolali právě kvůli tomu, že kraj neakceptoval jejich nejnižší nabídku. Případ řeší Antimonopolní úřad.