Přesto se regionální politici myšlenky na rychlé spojení s Prahou nevzdávají. „Nechceme, aby náš kraj byl dál bílým ostrovem na mapě investic do železnice,“ tvrdí hejtman Martin Půta. I proto bylo toto železniční spojení jedním z hlavních témat úterní mezinárodní železniční konference v německé Žitavě.

Dnes cesta z centra Prahy do Liberce trvá dvě a půl hodiny, cestující navíc musí v Turnově přestoupit. Cesta autem či autobusem z pražského Černého Mostu zabere pouhou hodinu. Nevýhodou vlaku zůstává zejména jednokolejná klikatá trať z Turnova do Liberce, vybudování nové přímé trati by cestu výrazně urychlilo.

„Podařilo se nám najít variantu trasování, která dává smysl. Co je ale obtížnější, je naplnit ekonomická pravidla stavby,“ vysvětlil Radek Čech z odboru strategie Správy železniční dopravní cesty. Jinými slovy, aby na novou trať dal někdo peníze, musí se prokázat její ekonomická smysluplnost. To se zatím nepovedlo.

Liberecký kraj nyní vidí naději ve spojenectví s Poláky a Němci. „Předchozí studie se na problematiku koukaly jen vnitrostátně,“ připomněl Pavel Blažek z krajské firmy KORID LK. Aktuálně je proto na stole varianta pokračování spojení přes Görlitz až do Berlína. „Na sever od Liberce by se využily dvě stávající tratě – přes Žitavu a Zawidów. Ty by se jen zkapacitnily, aby zde mohly častěji projíždět i nákladní vlaky,“ popsal Blažek.

V létě chtějí zástupci všech tří zemí o plánu podepsat memorandum. „Dnes se to zdá nepředstavitelné, ale je potřeba být vytrvalý. Naším cílem je teď projekt zpropagovat v Berlíně,“ uvedla místostarostka görlitzkého okresu Heike Zettwitz. Právě tlak na národní vlády je jednou ze strategií, kterou chtějí zúčastnění využít.

Ve hře je navíc ještě jeden silný hráč a tím je mladoboleslavská Škoda Auto. „Ekonomika provozu může vyjít lépe, pokud by z Mladé Boleslavi vyjížděly do Polska a Německa častěji nákladní vlaky,“ potvrdil Čech.

Podle zástupce Škodovky Jana Sixty je společnost myšlence nakloněna. „Dnes pro nás tento směr nehraje roli, máme ale problémy s trasou přes Děčín. Využití tohoto trasování by se nám proto líbilo,“ řekl na konferenci Sixta.

Podle Blažka je lepší vlakové spojení pátého největšího českého města s Prahou nutností. „Je vidět, jaký posun udělala železnice ve směrech, kde se modernizovaly železniční koridory. Počty cestujících tam výrazně narostly,“ poukázal Blažek.

Nová trať byla na úterní konferenci skloňována ve všech pádech všech třech jazyků. Jedno jediné ale nepadlo – termín případné realizace. Ten si totiž po předchozích zkušenostech nikdo ze zúčastněných odhadovat netroufá.

Teprve čas proto ukáže, zda se i tato idea za pár let nepřidá na vrchol pomyslného komínku s nikdy neuskutečněnými sny o kvalitním vlakovém spojení s hlavním městem.