Primátor se snaží rozptýlit obavy, jež minulý týden vyvolala výpověď, kterou dopravnímu podniku zaslal BusLine.Právě BusLine zajišťuje pro DPMLJ část spojů v Liberci a všechny spoje v Jablonci. Obě společnosti se ale nemohou shodnout na tom, kolik peněz má BusLine za výkony inkasovat, což vyústilo až právě ve výpověď s šestiměsíční lhůtou.

Jak ale primátor ubezpečil, pro DPMLJ výpověď šokem nebyla. „Dopravní podnik takový krok očekával a připravuje se na něj,“ sdělil. Smlouva s BusLinem měla navíc i bez ohledu na výpověď vypršet v prosinci 2019 a s jejím prodloužením se už nepočítalo.

Batthyány zároveň slíbil, že městská doprava bude zajištěna ve stejném rozsahu jako dosud. „Náhradní řešení existuje,“ prohlásil primátor, který s ohledem na probíhající jednání odmítl sdělit podrobnosti. Naznačil pouze, že DPMLJ má už přislíbené autobusy ze zahraničí a počítá s možností převzít řidiče právě od BusLinu. Podnik si také zřejmě bude muset vzít úvěr na desítky milionů.

Klíčovým hráčem ve hře ale stále zůstává BusLine. Jeho jednatel Jakub Vyskočil nechtěl minulý týden komentovat otázku Deníku, zda firma považuje výpověď za definitivní. A neshodne se na tom ani vedení města. „Nebereme to jako definitivní výpověď, není to tak, že bychom s BusLinem už nepočítali a nejednali,“ potvrdil primátor Batthyány.

Naopak jeho náměstek Jan Korytář považuje případné pokračování smluvního vztahu s BusLinem za nejkrajnější možnost. „Čím dříve se dopravní podnik od BusLine odstřihne, tím lépe,“ uvedl Korytář. Podle náměstka to mělo být naopak vedení města, které mělo nevýhodnou smlouvu vypovědět, a to už před čtyřmi roky. „Bohužel na tom nebyla politická shoda,“ dodal Korytář.

DPMLJ nezažívá právě nejlepší období. Nejprve ho poznamenaly vzájemné spory obou měst, které dost možná vyvrcholí v rozdělení společnosti. Koneckonců, Jablonec si už založil společnost vlastní a dopravu plánuje zajišťovat sám. Podnik je navíc už několik měsíců bez ředitele. Ten bývalý, Luboš Wejnar, přešel právě do Jablonecké dopravní.

V dubnu zasahovala v sídle DPMLJ protikorupční policie, a to kvůli podezření z manipulací při veřejných zakázkách na nákup nových autobusů a rekonstrukci tramvajové trati. Obvinila mimo jiné právě Wejnara, ale také tehdejšího předsedu představenstva Pavla Šulce či Jakuba Vařila, dopravního manažera s vazbami na firmu BusLine.

Jedním z dopadů zásahu je ohrožení projektů za evropské miliony. Podnik byl kvůli nedostatku financí nucen zrušit dvě chystané rekonstrukce městské tramvajové trati, které měly probíhat právě nyní v srpnu. Další velkou turbulenci podnik zaznamenal při kompletní výměně představenstva. Místo devíti politiků v něm teď zasedají tři odborníci. I s ohledem na blížící se volby je to však pro dopravní podnik spíše pozitivní.