To, že taková situace může opravdu nastat, Deníku potvrdil liberecký primátor Jiří Kittner. „Obáváme se, že může dojít k tomu, že náklaďáky pohybující se z jednoho konce města na druhý, přestanou využívat průtah pod nádražím a ještě více zacpou město,“ svěřil se se svými obavami primátor.

Ztížení průjezdnosti podle jeho názoru může nastat v ulicích, které jsou paralelní s průtahem, tedy například v ulici Doubské, Hodkovické, Dr. Horákové, Nákladní nebo Žitavské.

To samé si myslí i samotní řidiči. „Jsou firmy, které mají několik aut a všechny jezdí několikrát denně třeba do Frýdlantu. Těm se určitě vyplatí vyhnout se mýtnému,“ potvrdil Deníku liberecký řidič kamionu Petr Bergman.

Liberec může mít v takovém případě hned dvojí starost. Kromě dopravních problémů může dojít také ke zvýšení hlukové zátěže. „Za tu jsme odpovědni my jako vlastník komunikací a hygiena nám může ukládat pokuty a nařizovat opatření,“ vysvětlil Jiří Kittner. Zabránit zavedení mýtného na státní komunikaci pochopitelně není v silách města.

A primátor Kittner podle svých slov stát chápe. „Investoval do té komunikace nemalé prostředky a těžko může z placení mýtného vyřazovat jeden úsek za druhým. Tyto tlaky totiž nejsou ojedinělé,“ poznamenal. Liberec tak má v podstatě jedinou možnost, a to omezovat průjezd nákladních automobilů městem. To je však z legislativního hlediska velmi složité.

Starostové jsou proti

Proti zavedení mýtného už před nedávnem vystoupili starostové Chrastavy a Stráže nad Nisou, tedy měst, které mohou mít od ledna stejný problém jako Liberec. Řidiči, kteří se budou chtít placení vyhnout, stočí volant právě k nim.

„Cesta přes Stráž totiž není zas o tolik časově delší. Bohužel však vede přes centrum Chrastavy a kolem sídliště Střelecký vrch, kde je největší koncentrace obyvatel,“ upozornil starosta Chrastavy Michael Canov. Ten na ministerstvo poslal stížnost, šance na úspěch jsou však téměř nulové.

Zavedení mýtného na silnici I. třídy I/13 kritizují také dopravní policisté. I oni si stěžují na to, že s nimi ministerstvo tento krok vůbec nekonzultovalo. „Určitě to přinese problémy na ostatních komunikacích,“ podotkl dopravní inženýr liberecké policie Vlastimil Malý.

Podle ministerstva však větší problém nenastane. Pro firmy je prý důležitější rychlost dopravy zboží a nižší spotřeba benzínu. Jak to bude ve skutečnosti, uvidíme pravděpodobně v lednu.