Příspěvek za sedm dní nasbíral 140 komentářů a přes 1 700 hlasů. Primátor Liberce Jaroslav Zámečník ovšem upozorňuje, že jakékoli omezování aut se neobejde bez výstavby parkovacích domů a dopravních změn.

Co se týče facebookové ankety, je to reálný plán, nebo jen sondování, co o tom Liberečané soudí?
Je to obojí. V souvislosti s modernizací liberecké nemocnice a výstavbou parkovacího domu budeme brzy muset rozhodnout, jakým způsobem změníme dopravní toky v centru. Omezení aut je zatím úvaha, zjišťujeme, jestli by takové nápady byla veřejnost ochotná strpět, přece jenom je to o ztrátě pohodlí. Všechno jsou to věci, které přesahují dobu jednoho volebního období, ale už v tomto budou muset být připravovány.

Jak nová výstavba v areálu nemocnice ovlivní dopravu v centru?
Studie nám zatím navrhují zjednosměrnění části ulic v centru. Ulice Boženy Němcové a Komenského ulice by byly jednosměrné směrem k Lokomotivě, naproti tomu Jablonecká jednosměrná na Šaldovo náměstí a Palachova směrem do dolního centra. Rumunskou ulicí by jezdila pouze MHD, automobily by využily ulici 8. března. Musíme si uvědomit, že se v horizontu několika let chystá rekonstrukce sítí na Šaldově náměstí, je jisté, že nějakou dobu bude uzavřeno.

Jinými slovy, z „Šalďáku“ auta alespoň na čas zmizí určitě?
Ano, to období nastane i bez našeho přičinění. Vedle toho se objevuje myšlenka, jestli nějakým způsobem oblast neuzavřít pro auta trvale. Je to ale věc, která zatím není nijak odborně posouzená. Sám si teď nedovedu představit, jak budou dopravní toky vypadat. Může se stát, že nám dopravní modely ukážou, že bez průjezdného Šaldova náměstí se ještě pár let zkrátka neobejdeme.

O kterých bezautomobilových lokalitách ještě uvažujete?
Další podobná úvaha je u Sokolovského náměstí, už před volbami jsme si pohrávali s myšlenkou, jestli ho neuzavřít pro auta a více ho ponechat například pro kulturní akce. Další úvaha se týká ulice 1. máje, kde je navržena od nádraží dolů pěší zóna pouze s některými přejezdními místy. Tam ale ještě nemáme vyřešenou budoucí Matoušovu ulici a oblast autobusového nádraží, kde by se dopravní toky také změnily.

Šaldovo náměstí, Sokolovské náměstí… To jsou všechno lokality, kde denně projíždějí tisíce řidičů. Nezpůsobila by taková omezení dopravní kolaps?
Žádné takové úvahy nemohou být realizované do doby, než najdeme dostatek parkovacích míst, kde by lidé mohli auta odstavit. Do plochy už místa nejsme schopni umístit, řešením jsou jedině parkovací domy. Jeden má vzniknout u nemocnice, další u autobusového nádraží, další chystá kraj u svého úřadu, rádi bychom parkovací dům vybudovali i u zoo.

Takže podmínkou pro jakákoli omezování aut jsou dopravní modely, parkovací domy a předpokládám i Nová Pastýřská?
Ano, ideálně by měl vzniknout okruh, na kterém je možné auta odstavovat, a to nejlépe v blízkosti MHD. Kvalitní MHD je samozřejmě také podmínkou. Do toho jdou další úvahy, zda třeba pro centrum města nenechat MHD zdarma.

Znamená to tedy, že kdybych zaparkoval třeba u nemocnice, na Fügnerku bych pak dojel zadarmo?
Ano. Už dlouho mám myšlenku, se kterou jsem zatím veřejně nevystupoval, a to ponechat zdarma tramvajovou linku od nádraží přes centrum až na Šaldovo náměstí, případně až k bazénu. To jsou ale věci, které můžeme řešit, až vyřešíme jiné problémy v dopravním podniku. Ukáže se až v budoucnu, jestli si něco takového budeme moci dovolit.

Anketa na Facebooku nasbírala přes 1 700 hlasů, přitom většina (61 % hlasů) hlasovala pro omezení aut. Objevily se ale i kritické hlasy. Nemůže zákaz aut utlumit život v centru?
Myslím, že ne. I do Pražské a Moskevské, které jsou pro auta uzavřené, dnes v nějakém režimu, například pro zásobování, vjíždějí.

Vy sám jste v anketě hlasoval?
Ano, pro město bez aut.