Není to dramaticky vysoké číslo, nárůst počtu mrtvých na tratích Liberecka je přesto zarážející. „V roce 2012 jsme evidovali na tratích dva střety vlaku s osobou. Jeden člověk ho přežil, druhý podlehl zraněním, která mu vlak způsobil. V roce minulém to ale bylo horší. Vlak se s osobou střetl pětkrát a ani v jednom případě to člověk nepřežil," řekl Deníku tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
O sebevrahy přitom podle všeho ve většině případů nejde. Lidé si zřejmě jen chtějí zkrátit cestu.
Nešťastné náhody
Policie všechny případy střetu vlaku s člověkem prošetřuje. „Každý případ řeší příslušné obvodní oddělení. Už teď víme, že ve čtyřech případech šlo o nešťastnou náhodu nebo nehodu. Jen v jednom případě konstatovali vyšetřovatelé sebevraždu. Šlo o červencový případ, který se stal na trati mezi Chrastavou a Libercem," vypočítala liberecká policejní mluvčí Vladimíra Šrýtrová.
Mluvčí drážní inspekce už dříve potvrdil, že k nehodám často dochází proto, že lidé přecházejí v místech, která k tomu nejsou určena. „V naprosté většině nerespektují zákon a vstupují do kolejiště v místě veřejnosti nepřístupném," shrnul oficiálně Drápal.
Na přejezdech bez fatálních následků
Zatímco přímý střet člověka s vlakem končí v naprosté většině smrtí člověka, střety vlaků s vozidly tak tragické následky nemívají. „V posledních dvou letech při nich nezemřel na Liberecku ani jeden člověk," potvrdil Drápal.
Vloni zaznamenala Drážní inspekce pět střetů na železničním přejezdu, o jeden méně než v předchozím roce.
Za většinou nehod v tomto případě stojí nepozornost řidičů. „Přejezdy na Liberecku jsou zajištěné a tam, kde je potřeba, probíhá i jejich modernizace. Tak jako třeba v minulém roce na Andělské hoře nebo v Šimonovicích, kde přibyly závory. A modernizovat budeme i dál," uzavřel mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.