Krajské dožínky, řemeslné trhy, jarmarky, veletrhy, prodejny místních výrobků. Tam všude se se značkou Regionální produkt Jizerské hory můžete setkat. „Značku jsme zavedli v roce 2010 a zájem o ni stoupá. Je dokladem toho, že výrobek pochází z oblasti Jizerských hor a blízkého okolí, často i z místních surovin, že vznikl s velkým podílem ruční práce a bez ničivých dopadů na zdejší prostředí. Zkrátka, že v sobě nese otisk zdejšího regionu," uvedla koordinátorka značení Jitka Doubnerová.

Aktuálně toto označení pro roky 20172018 obdrželo 61 výrobců. „Vydali jsme k tomu i mapu výrobků z Jizerských hor, takže lidé uvidí, kam si pro co mohou zajet, kde se co vyrábí. Liberecký kraj navíc pro příští rok vydá stolní kalendář, ve kterém budou nositelé regionálních značek Libereckého kraje," dodala Doubnerová. Záběr výrobků je přitom široký.

MED I NÁBYTEK

„Početná je kategorie potraviny, od sýrů, medu, džemů, masných produktů po sirupy a místní piva. Některé výrobky jsou pak naprosto ojedinělé i v rámci republiky. Například gotický nábytek Ladislava Sluky, který se teď objevil na spoustě výstav k výročí Karla IV. Značku drží i výrobky některých chráněných dílen nebo dřevěné modely dopravních prostředků a staveb manželů Podhorových z Hejnic. Jde o opravdu širokou škálu," řekla předsedkyně místní akční skupiny Frýdlant Romana Zemanová.

Novým nositelem značky je i rodina Šrytrova z Proseče pod Ještědem se svými Dobrotami od tetičky. „Máme za domem veliký sad a vždycky to ovoce žraly jen ovce. Tak jsem na manželku tlačil, že by se to mělo nějak zpracovat. Tak vznikly naše zavařeniny a povidla. Jezdíme s nimi i na farmářské trhy do Prahy. Určitě nám tahle značka pomůže se víc zviditelnit," slibuje si Pavel Šrytr.

Podobně značku vnímá i David Stárek ze zmrzlinářství Leda v Liberci. „Zmrzlinu vyrábíme jeden rok, máme recepty, které jsme převzali od svých známých ze Slovenska. Uměli vyrobit neuvěřitelné dobré zmrzliny, ale pak s tím sekli, tak jsme si na nich vyprosili recepty a pustili se do toho sami. Ke každému druhu zmrzliny se snažíme přistupovat individuálně, aby nechutnaly všechny podobně, ale měly svoji specifickou chuť. Značku beru jako součást marketingu, lidé mají dnes zájem o místní produkty."

Přehled držitelů regionálního produktu najdete na www.jizerske-vyrobky.cz