„Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků je zaveden novou legislativní úpravou a na jeho výši nemá žádný z úřadů vliv,“ vysvětlil Martin Korych, tiskový mluvčí libereckého magistrátu. Poplatek je tedy povinný a nemůže se mu vyhnout žádný z odborů dopravy.

Platit ho bude každý, kdo si od 1. ledna příštího roku bude chtít na své jméno přihlásit starší vůz. Podle ekologického uzpůsobení vozu se poplatek bude pohybovat od tří do deseti tisíc.

Tři tisíce zaplatí při registraci auta například nový majitel některého typů Octavie, Felicie, VW Bora, Golf, pětitisícový pak kupující některého provedení Favoritu, Seatu Ibizy a podobně. Záleží na tom, zda jednotlivé vozy splňují některou z evropských norem na vypuštění emisí (normy Euro 1, Euro 2 nebo Euro 3).

Největší částka, deset tisíc, ovšem čeká ty, kdo si pořídí Škodu 100, 105, 120, 130, Trabanta, Wartburga, a dokonce i některá starší provedení Favoritů. „Za zmínku snad ještě stojí skutečnost, že celá výše vybraného poplatku je příjmem Státního fondu životního prostředí ČR, v jehož prospěch musejí všechny úřady vybrané prostředky odvádět,“ dodal Korych.

Pavel Rychetský, šéf libereckého odboru dopravy, s poplatkem souhlasí jako s prostředkem k tomu, aby ze silnic zmizely vraky, které by mohly ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu. „Na druhou stranu však někteří důchodci své škodovky opečovávají a mají je ve výborném technickém stavu,“ podotkl Rychetský.

Navíc podle něj zákon nemyslí na slabší sociální vrstvy, které auto nutně potřebují a na novější nemají. Teď si nebudou moci pořídit ani starší vůz, protože poplatek při registraci bude kolikrát převyšovat hodnotu auta a oni na něj prostě nebudou mít peníze.

„Mám starou stodvacítku, a protože se začala rozpadat, myslel jsem si, že ji prodám a pořídím si něco novějšího, ale také staršího. Jestli se mi ale nepodaří prodat a koupit něco jiného do konce roku, tak si ji nechám. Jednak nevím, kdo by si moje auto koupil, aby pak musel ještě zaplatit deset tisíc, a já taky nebudu na poplatek mít, i kdyby jen na těch pět tisíc,“ vysvětlil liberecký důchodce Josef Hlas.

Kromě toho dodal, že v tom případě bude jezdit se svou škodovkou, dokud se nerozpadne. „Pak ho odevzdám do sběrného dvora, ať ho zlikvidují,“ dodal Hlas. Podle informací Kovošrotu likvidují staré vraky bezplatně.

Mezi lidmi se začaly objevovat i spekulace, jak povinný poplatek obejít. „Lidé si prostě auta na sebe přehlašovat nebudou. Papírově zůstanou vozy napsané na původní majitele, a přitom již budou patřit někomu jinému,“ nastínil možnou variantu jeden z libereckých prodejců starších aut, který si však nepřál být jmenován.