Špičkový odborník těmito slovy vědomě popisuje jeden z největších problémů, s jakým už více než deset let bojuje liberecká krajská nemocnice. A to, jak konečně docílit co nejrychlejšího převozu vážně zraněných pacientů. Po těžkých úrazech či autonehodách o jejichž životě rozhodují jen pouhé vteřiny.

Pro okamžitý převoz při vážných zdravotních případech má dnes již většina nemocnic ve vyspělých zemích zřízen v areálu heliport. Tím je přistávací plocha pro záchranný vrtulník určený pacientům na pokraji života a smrti. A aby se tito lidé dostali k lékařům co nejrychleji, bývá heliport obvykle umístěn v dosahu traumatologického oddělení – velmi často například přímo na střeše nemocnice. Tato varianta je navržena i pro Liberec. Dosud se však bezvýsledně řeší od roku 1992.

Na střechu nebo na parkoviště?

Na tom, že krajská nemocnice by heliport mít měla, se shodují i krajští radní. Ani jejich zástupce pro zdravotnictví Pavel Novák však nedokáže upřesnit, v jakém časovém rozmezí může být realizován. Jeho výstavba by totiž přišla na cca 50 – 60 milionů korun. Při posledním setkání s novináři navíc opomněl zmínit, že pro nemocnici existují už nějakou dobu dvě varianty přistávací plochy.

Kromě střechy připadá v úvahu i provizorium, kdy by mohl vrtulník dosedat na plochu jednoho z parkovišť, pokud by tento prostor prošel odpovídající technickou úpravou. Největší úsilí však dosud za tímto záměrem vynaložila liberecká záchranná služba a její ředitel Stanislav Mackovík, který je stávajícím stavem rovněž znepokojen.

„Jsem přesvědčen, že tato informace měla před novináři zaznít. Je to totiž zhruba už více jak měsíc nazpět, kdy jsme posílali na kraj veškeré podklady a výsledky jednání s provozovatelem našeho vrtulníku i civilní leteckou službou. A ti nám potvrdili, že provizorní heliport by mohl být relativně schůdným řešením současné situace do doby, než se najdou finance pro jeho zbudování na střeše.“

Jeho slova nám potvrdil i současný ředitel krajské nemocnice Luděk Nečesaný: „Ano, máme opravdu dvě varianty – plnohodnotnou a takzvaně ústupovou, která by stála asi kolem milionu korun. Brzy chceme obě předložit k rozhodnutí svému zřizovateli. Navíc vybudováním heliportu je podmíněn i provoz traumacentra – a tato podmínka je ohraničena koncem roku 2012. Času už tedy nezbývá mnoho.“

Nemocnice by to zvládnout mohla

Jak současně dodává, upřednostnil by dražší variantu podloženou úvěrem: „Domnívám se, že při dobrém hospodaření a s bankovní podporou by to nemocnice mohla zvládnout.“ Význam kvalitního heliportu podtrhuje i Stanislav Mackovík. „Pokud by odpadlo stávající několikeré překládání pacienta z vrtulníku do vozu, jeho převoz by se zkrátil nikoliv o osudové vteřiny, ale o rovných deset minut.“ V současnosti totiž záchranný vrtulník přistává nejblíže nemocnici až na letišti v Růžodole.