Snad každý už někdy zažil ten pocit. Dobíháte na přechod a přímo před vámi naskočí červená. Kdo vlastně časuje intervaly a kolik času máte na překonání přechodu?Nejkratší zelenou se Deníku podařilo naměřit kupodivu na jednom z nejdelších přechodů. V ulici Dr. Milady Horákové u křižovatky s ulicí Košická si musíte vystačit s pouhými čtyřmi sekundami. Kdo by se přeci jen po přechodu „šoural," popoženou ho auta přijíždějící z Košické ulice. „Je to podle mě jeden z nejhorších přechodů v Liberci. Sotva dojdu do poloviny silnice, už mám červenou. Přijíždějící auta většinou ani nerespektují oranžového panáčka, který upozorňuje na chodce," postěžovala si Libuše Škopová. Ta si přes přechod krátí cestu z práce.

Evropské normy

Časování intervalů ovšem vychází z evropských norem. „Jak dlouho svítí zelená určují evropské normy, které se musí schválit," vysvětluje Jan Rafaj, mluvčí společnosti Eltodo, která má semafory v Liberci na starost, a dodává: „Ve výsledném intervalu by měl člověk bezpečně přejít silnici pomalejším krokem." Podle něho si řada chodců neuvědomuje, že červená značí jen zákaz vstupu do vozovky. Kdo už na přechod vkročil, bez problémů může přejít na druhý chodník.

O moc lépe než v ulici Dr. Milady Horákové nedopadl přechod u Střední průmyslové školy textilní na Jablonecké ulici. Zelenou si po dlouhém čekání užijete jen pět sekund. „Určitě by to chtělo trošku poupravit. Delší by byl fajn. Problémem je zelená ve stejný čas pro chodce i auta. Nejednou se mi stalo, že když jsem šla do školy, vjelo mi na přechod auto," popsala svůj zážitek Lenka Meyerová, bývalá studentka textilní školy.

Naopak pomalý krok můžete zvolit v Košické ulici. Na přecházení máte bezmála půlminuty, podobně jako na Šaldově náměstí.

Přes Šalďák na červenou

Právě na frekventovaném „Šalďáku" nejčastěji městští strážníci dohlíží na chodce, kteří často přebíhají přechod na červenou. „Je to přesně tak. Chodci nejčastěji přebíhají v momentě, kdy mají autobusy a tramvaje krátkou zelenou. Riskují tak ale své zdraví," vysvětluje mluvčí strážníků Daniela Bušková. K tomu dodává: „Pokud strážník někoho takového přistihne, hrozí mu pokuta až do výše tisíc korun. To je ale horní hranice, většinou je udělena pokuta v řádech stokorun."

Mluvčí zároveň připouští, že jejich přítomnost u semaforů působí hlavně preventivně. Spousta „hazardérů" si při spatření strážníka přebíhání na červenou rozmyslí.