Kdysi kdosi namaloval na silnici zebru. Malůvka nebyla náhodná. Ten kdosi chtěl upozornit na fakt, že u liberecké knihovny chybí přechod pro chodce. A není tam dodnes. „Můj třináctiletý syn chodí do knihovny tak jednou týdně. Většinou cestou ze školy, takže je pro něj nejjednodušší vystoupit z autobusu pod mostem u divadla a vyběhnout nahoru. Ačkoliv ho vedeme k bezpečnému přecházení silnice, nedělám si iluze, že by využil jednoho z přechodů, které jsou poměrně vzdálené od knihovny,“ svěřuje se Anna Tvrdíková z Liberce s obavami o bezpečnost svého syna.

Návštěvníci knihovny mají dvě možnosti, jak se k ní bezpečně dostanou. Buď po přechodu u bývalé kavárny Pošta, nebo až po nejméně čtyři sta metrů vzdáleném dalším přechodu. Až za katastrálním úřadem.

I ředitelka knihovny, Blanka Konvalinková, by zebru blíže k budově knihovny uvítala. „Již jsme to několikrát řešili, a to s ohledem na bezpečnost chodců, zatím však bez úspěchu. Denně k nám chodí patnáct set až dva tisíce návštěvníků a i když nepředpokládám, že všichni přebíhají silnici mimo přechod, dost jich bude. Navíc mezi naše klienty patří i spousta dětí,“ vysvětluje Blanka Konvalinková.

Přechody jsou od sebe dost daleko

I podle ní jsou přechody dost daleko od sebe. Jak doplnila, sice směrem od Šaldova náměstí je značka upozorňující na blízkost knihovny, podle ní však na ni příliš řidiči nereagují.

„Určitě bychom byli rádi, kdyby zde přechod pro chodce vyrostl. Mluvila jsem o tom i s vedením města. Řekli mi, že by to bylo možné jen v rámci oprav některé z lokalit poblíž,“ dodala ředitelka.

A tak tomu skutečně je. Vypadá to, že by se klientům knihovny mohlo blýskat na lepší časy. Momentálně odbor technické správy majetku libereckého magistrátu prověřuje, zda je technicky možné přechod zřídit.

„O problému víme a chtěli bychom jej vyřešit v rámci oprav lokality Nerudova náměstí a jeho okolí. Nechali jsme zpracovat projektovou studii. Z ní vyplyne, zda je možné vybudovat přechod bez nutnosti zřízení světelné signalizace. Jasno bude počátkem července,“ potvrdil Ladislav Fuchs, šéf odboru technické správy majetku.

Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy uvádí, že samotný přechod namalovat je poté to nejjednodušší. „Nejprve se však musí prověřit, jestli by přechod pro chodce v takovém místě nebyl nakonec nebezpečnější než situace, jaká je zde nyní,“ vysvětlil Rychetský s tím, že právě toto projektová studie ukáže.