Pokud si totiž například koupí třicetidenní jízdenku na trasu mezi Libercem a Turnovem, která kromě příměstských autobusů označených logem IDOL platí i v osobních vlacích Českých drah, kupon má poté funkci i jako „lítačka“ na městskou hromadnou dopravu (MHD). A to jak v Liberci, tak i v Turnově.

„Obdobně jako třicetidenní fungují i sedmidenní jízdenky, jenom s tím rozdílem, že v rámci dané relace, případně MHD mohu neomezeně cestovat pouze sedm dnů,“ upřesnil Jaroslav Kadlec, dopravní specialista společnosti KORID LK, která celý systém IDOL v Libereckém kraji zajišťuje.

Ušetří ale i nepravidelní cestující. Například ve Frýdlantu si na Opuscard zakoupíte jednotlivou jízdenku do Liberce v ceně 32 korun s časovou platností 120 minut. Cesta z Frýdlantu do Liberce trvá vlakem 37 minut, zbývající čas, tzn. 83 minut, můžete využít pro cestování v zóně Liberec, včetně prostředků MHD. „Při přestupu je třeba pouze přiložit Vaši Opuscard k odbavovacímu zařízení, které Vám zkontroluje platnost Vaší jízdenky,“ upozornil Jaroslav Kadlec.

Časovou platnost, po kterou můžete bez dalšího placení používat jiné dopravní prostředky, se dozvíte jednak z dokladu o zaplacení, který získáte při zakoupení jízdenky na Opuscard. Další možností kde zjistit zbývající časovou platnost u jízdenky, je přiložení karty k odbavovacímu zařízení po stisknutí tlačítka info.

Mezi cestujícími se však s počátkem fungování krajské karty začaly množit dotazy a nejasnosti. Například se ptají, pokud má někdo libereckou městskou kartu, a chce ji používat pouze jako „lítačku“ na MHD, bez dalších výhod, které systém nabízí, zda si i přesto musí nechat přehrát software. Zeptali jsme se proto Jaroslava Kadlece. „Ano, protože nové předplatní kupony budou nahrávány pouze do tzv. nové struktury karty, která je vytvořena právě přehráním softwaru. Toto umožní, že jeho kupón bude viditelný i například ve vlaku nebo příměstském autobuse,“ potvrdil dopravní specialista.

Navíc jak doplnil, cestující získá elektronickou peněženku, pomocí které může mimo jiné zakupovat papírové jízdenky pro jednotlivou jízdu přímo v prostředku MHD pro spolucestujícího, např. pro návštěvu, která nevlastní Opuscard. Další dotaz zněl, zda při nákupu jednotlivé jízdenky v liberecké MHD prostřednictvím Opuscard si musí cestující nechat vytisknout i papírový doklad, což strojek umožňuje, pro případ kontroly revizorem.

„V případě, že si cestující zakoupí elektronickou jízdenku, potom revizor kontroluje Opuscard, na které je jízdenka nahraná. Pro případného spolucestujícího mohu zakoupit ještě papírovou jízdenku, která slouží jako jízdní doklad, v tomto případě revizor kontroluje tuto papírovou jízdenku a z Opuscard je odečtena pouze hotovost,“ vysvětlil Jaroslav Kadlec.

Pokud jede sám držitel Opuscard, pak je ovšem výhodnější nákup elektronické jízdenky, protože tato umožňuje na rozdíl od papírové přestup na příměstské autobusy nebo vlak. V případě, že je třeba doklad do účetnictví, je možné nechat si vytisknout doklad o zaplacení. V současné době již využívá výhod krajských karet více jak šestadvacet tisíc lidí. „Počet karet aktivních v systému IDOL, to znamená počet Opuscard a počet Libereckých městských karet s přehraným softwarem, je již
26 255,“ upřesnil Kadlec.