Velkých zaměstnavatelů zbývá v odlehlé části Libereckého kraje už doslova jenom hrstka. „Nenapadá mě, co by se muselo stát, co by tu muselo vzniknout, aby se ta špatná situace v dohledné době nějak zlepšila,“ postěžoval si starosta Hejnic Jiří Horák. Právě z Hejnic v letošním roce odejde jeden z největších zaměstnavatelů na Frýdlantsku.

A v Hejnicích ten vůbec nejvýznamnější. Společnost Knorr Bremse doteď zaměstnávala téměř 250 lidí. Kvůli špatné dopravní dostupnosti se firma s největší pravděpodobností odstěhuje do Liberce. Zaměstnanci, kteří nebudou ochotni dojíždět, přijdou o práci. „Mám doma malé dítě a dojížděním ztratím další dvě hodiny denně. Zkusím se porozhlédnout po jiném zaměstnání, ale těch příležitostí je tady strašně málo,“ svěřila se Deníku osmadvacetiletá Kamila.

Podle Horáka bude v budoucnu dojíždění za prací jednou z mála možností obyvatel Frýdlantska, jak si zajistit stálou práci. „Určitě to bude čím dál běžnější. Pracovní příležitosti tu nejsou a bude jich ještě méně. Pokud budou tyto velké podniky zavírat, nebo se stěhovat jinam, lidem nic jiného nezbude,“ poznamenal starosta Hejnic. Také on ví, že firmám ve výběžku vadí hlavně špatná dopravní dostupnost a z toho vyplývající logistické důvody.

V oblasti se ale podle čerstvých informací chystá zajímavá rošáda. Uvolněný areál Knorr Bremse by totiž mohla obsadit v nedalekém Novém Městě pod Smrkem sídlící firma CiS Systems. „Přesné informace ještě nemám, ale vím že v příštím týdnu máme naplánovanou schůzku s jednateli firem Knorr a CiS, na které by se mohlo rozhodnout,“ informoval Jiří Horák.

Mezi lidmi se hovoří o tom, že CiS chce areál odkoupit za částku kolem padesáti milionů korun. Nová pracovní místa však taková změna zřejmě nepřinese, protože do Hejnic by se pravděpodobně přesunuli stávající zaměstnanci z Nového Města.

Podle odborů reagují zaměstnanci na veškeré dojíždění povětšinou velmi negativně. Znamená to pro ně ztrátu času, finančních prostředků a také starosti navíc. „Ano, ani lidem z Nového Města se příliš nechce dojíždět do Hejnic. Mají s tím problém, je to pro ně náročnější, musí si nějak zajistit dopravu a to je tak jako tak bude stát peníze,“ řekl Deníku předseda krajské Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Zaměstnanci Knorr Bremse a CiS tedy budou muset dojíždět. Pracovníci dalších dvou významných podniků ve frýdlantském výběžku však v průběhu letošního roku nedostali ani tuhle šanci. Výrobu v oblasti ukončil Slezan a také závod firmy Steinel v Raspenavě. O práci tak přišlo celkem přes tři stovky lidí.