„Šlo především o zápisy ze zasedání rady a zastupitelstva, personální listy některých zaměstnanců či přepisy e-mailové komunikace,“ popsal detaily policejní návštěvy ředitel úřadu René Havlík. Materiály se týkaly zadávacího řízení na provoz autobusové dopravy v takzvané oblasti „sever“, tedy na Liberecku, Frýdlantsku, Chrastavsku či Českodubsku.

Co přesně v souvislosti se zakázkou policisté prověřují, není jasné. Mluvčí centrály Jaroslav Ibehej pro Českou tiskovou kancelář minulý týden pouze uvedl, že policisté v budově prováděli úkony trestního řízení, a ani v úterý nebyl sdílnější. „Více informací, než jsme poskytli minulý týden, zatím poskytovat nebudeme,“ řekl.

Liberecký kraj musel po skončení původních smluv s autobusovými dopravci uzavřít nové. Vloni proto vyhlásil zakázku, kterou v oblasti „sever“ vyhrál dopravce BusLine s cenou 32,79 korun za kilometr. Kraji to přišlo příliš a soutěž zrušil. „Při zohlednění inflace by letos cena činila 34,64 korun,“ vysvětlil hejtman Martin Půta.

Těsně před koncem roku kraj zakázku zadal napřímo dopravci ČSAD Liberec, a to podle zákona, který to v mimořádných případech umožňuje. ČSAD si za kilometr jízdy určuje 33,38 korun. Právě v sídle ČSAD Liberec se ve čtvrtek rovněž policisté pohybovali. Radní a úředníky teď čekají návštěvy na policii, kde budou podávat vysvětlení.

Vedení kraje však postup policie kvituje, nejde totiž o stíhání, nýbrž o „pouhé“ prověřování. „Konečně se potvrdí správnost dosavadních kroků samosprávy a zamezí se účelovému napadání našich rozhodnutí,“ věří Půta. Všechny kroky, které kraj podnikal, jsou podle něj založeny na právních analýzách a odborných posudcích.

KRAJ VS. BUSLINE

Dlouhodobě napjatá je atmosféra mezi vedením kraje a dopravcem BusLine. Ten pro kraj jezdí v oblasti Semilska a Jablonecka, za nejvyšší cenu za kilometr ze všech tří dopravců. Hejtman Půta delší dobu praktiky BusLinu kritizuje. Aby měl kraj dopravu plně pod svou kontrolou, pokusil se dokonce majetkově vstoupit právě do ČSAD Liberec. To mu ale BusLine napadením u antimonopolního úřadu překazil.

Člen dopravního výboru Jiří Vařil, který je s BusLinem historicky spjatý, dokonce podle zápisu z lednového jednání výboru uvedl, že je podle něj postup kraje dokonaným trestním činem, který by měl být prošetřen a řádně potrestán. Zda však policie nyní jedná na Vařilův podnět, se Deníku zjistit nepodařilo. Postup hejtmanství v minulosti kritizovali třeba i někteří opoziční zastupitelé.