Policie obvinila dopravní společnosti BusLine a ČSAD Liberec z nepřípustného jednání u státních zakázek. K němu mělo dojít ještě před tím, než Liberecký kraj ČSAD koupil, aby mohl dopravu v kraji zajišťovat v co největší míře a bez obav, že mu ceny budou diktovat jiní. Chtěl se tak do budoucna vyhnout situaci z roku 2017, kdy oba zmiňovaní dopravci pohrozili, že pokud kraj nevyhoví jejich žádosti o navýšení plateb, ukončí ze dne na den přepravu cestujících.
ČSAD Liberec se obviněním policie cítí poškozen a proti zahájení trestního řízení podal stížnost. Vše se totiž odehrávalo ještě za minulého vlastníka před odkupem firmy do vlastnictví kraje. „A co je klíčové, netýká se žádné osoby v řídících či kontrolních orgánech společnosti,“ zdůraznil předseda představenstva ČSAD Liberec Martin Bobek.
Poškozen se cítí být i Liberecký kraj, který podvodným jednáním vyšetřovaných dopravců přišel o miliony korun. „Jde o pletichu ve veřejné zakázce“ označil praktiky hejtman Martin Půta. Nejenže tak brání krajského přepravce před obviněním, ale naopak se k trestnímu stíhání osob, jež se praktik dopustili, hodlá připojit. „Velice silně zvažujeme, že se připojíme k tomuto trestnímu řízení,“ oznámil hejtman Půta. Z šetření policie totiž vyplývá, že nekalými praktikami byl kraj v časové tísni přinucen uzavřít smlouvu za nevýhodnou cenu.
Kdo byl vlastníkem?
Smlouvu navíc kraj podepisoval s člověkem, který nebyl faktickým vlastníkem společnosti BusLine. Šetření policie podle spisu prokázalo, že tím byl ve skutečnosti podnikatel Jiří Vařil napojený na fotbalového bosse Miroslava Peltu. Společně zvali na zahraniční zájezdy nejen řadu krajských politiků, ale, jak zjistila MF Dnes, také šéfa antimonopolního úřadu Petra Rafaje.
Právě na řadu nekalých praktik a taktických manévrů, které zdržovaly veřejnou zakázku na krajského dopravce do té míry, že byl kraj přinucen jednat pod časovým tlakem, upozorňoval hejtman antimonopolní úřad opakovaně. Ten však rovněž opakovaně dával za pravdu BusLine.
Hejtman upozornil, že vliv této „mafiánské skupiny“, jak seskupení kolem dopravců označil, by nemohl být tak silný, kdyby nad jejich konáním nepřivíral oči právě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „V řadě případů byl postup ÚOHS minimálně nestandardní a ve dvou případech, jak potvrdil krajský soud v Brně, dokonce nezákonný,“ uvedl hejtman Půta.
„Ať Rafaj odstoupí“
To je také důvod, proč se Liberecký kraj pravděpodobně připojí k výzvě Ústeckého kraje, aby byl z šéfa antimonopolního úřadu odvolán jeho ředitel Petr Rafaj. „Netvrdím, že se dopouští něčeho nezákonného, ale je za chod úřadu minimálně zodpovědný a jeho odvolání by mělo přispět k obnovení důvěry v tuto instituci,“ upozornil hejtman. „Veřejné soutěže ve veřejné dopravě jsou jen iluze a jsem přesvědčen, že v drtivé většině dochází k zákulisní dohodě mezi firmami,“ dodal liberecký hejtman.
Autobusy pojedou dál
Kauza podle hejtmana Půty nebude mít žádný dopad na fungování veřejné dopravy v Libereckém kraji. On i jeho náměstek pro dopravu a veřejné zakázky Jan Sviták jsou přesvědčeni, že zřízení vlastního dopravce byl krok správným směrem.
„Díky tomu, že máme vnitřního dopravce, máme nové autobusy, které bychom neměli, navíc bychom operativně nemohli řešit situace, které přinesly například potíže s koronavirem. Šlo o správný krok a i nadále budeme usilovat o vstup naší dopravy na Českolipsko,“ poznamenal náměstek Sviták. „Mohu jen potvrdit, že po přečtení policejního spisu jsem se utvrdil v tom, že naše dřívější tvrzení o mafiánské skupině je oprávněné,“ dodal Sviták závěrem.
Kauza veřejné dopravy
Policie sleduje krajskou dopravu od roku 2014, zejména kvůli společnosti BusLine, která figurovala v řadě veřejných zakázek na veřejnou dopravu, jež končily v její prospěch. Drahými zájezdy si zavazovala politiky napříč politickým spektrem, ale i šéfa ÚOHS Petra Rafaje.
Obvinění se vztahuje zejména na rok 2017, kdy vláda po dohodě s odbory rozhodla o navýšení mezd řidičům, platit ale měly kraje. Dopravci z Liberecka, Jablonecka a Českolipska požadovali peníze po Libereckém kraji. Zatímco českolipští se nakonec s krajem dohodli na přijatelné částce, BusLine a ČSAD Liberec vedly tvrdá jednání a naoko spolu soupeřily. Ze spisů policie vyplývá, že šlo o podvodné jednání, označované jako pleticha ve veřejné zakázce. Kraj tehdy pod časovým tlakem smlouvu s BusLine podepsal.
Vzhledem k tomu, že skutečným majitelem BusLine byl podnikatel Jiří Vařil, což v prohlášení, které je součástí smlouvy, nebylo uvedeno, může být smlouva na zajištění dopravy pro Jablonecko a Semilsko neplatná. Kraj proto zvažuje další právní kroky.