Podle posledních informací k tomu však nejspíš nedojde ani letos.

„Poláci říkají, že letos by už konečně začít mohli. Ale když tvrdí, že by mohli, tak nám tím v podstatě říkají, že letos nezačnou. Vypadá to ještě na hodně dlouhý souboj,“ hodnotil ironicky současnou značně nejistou situaci starosta Hrádku nad Nisou a člen krajského zastupitelstva Martin Půta.

Jak český, tak německý úsek zbrusu nové silnice jsou hotové. Český končí přímo na státní hranici. Německý úsek končí tam, kde bude začínat stavba nového přeshraničního mostu přes Nisu. Poláci však stále ani nekopli do země.

„Podle posledních informací bude polská strana dělat změny v projektu, aby byl levnější. S konkrétním plánem se nám zatím neozvali,“ řekla Deníku vedoucí odboru dopravy Libereckého kraje Stanislava Jakešová.

Poláci v současné době mění projektovou dokumentaci, předchozí projekt pro ně byl moc drahý.

„Byli v něm nadstandardní věci. Například se počítalo s tím, že celé čtyři kilometry silnice budou mít veřejné osvětlené. A také, že vedle hlavní cesty povedou ještě další dvě obslužné asfaltové komunikace. Poláci však až teď zjistili, že tolik peněz neseženou. Během letošního roku by tak údajně měla začít nová soutěž na projekt,“ vysvětlil blíže složitou situaci Martin Půta.

Smlouvu o výstavbě silničního spojení mezi Hrádkem nad Nisou, polskou Bogatyniou a německou Žitavou podepsali zástupci všech tří zemí dne 5. dubna 2004.

Původně měl být projekt včetně výstavby nové silnice na polském území dokončen do konce roku 2007. Součástí má být také most přes Lužickou Nisu na polsko – německých hranicích.

Mezinárodní silnici však považují za prioritu pouze německá a česká strana. Němci, kteří na stavbu dali 13 milionů eur, vidí jako přínosné zejména připojení Euroregionu na svou dálnici A4.

Česká republika do silnice investovala kolem dva a půl milionu eur, tedy zhruba 60 milionů korun. Také pro Čechy bude silnice výhodná především z hospodářského hlediska.