„Připadal jsem si jako Alenka v říši divů," komentuje starosta Hrádku Josef Horinka poslední jednání s polskou delegací o mostě pro pěší a cyklisty přes řeku Nisu na Trojzemí, který má propojit Česko, Německo a Polsko. Jednání proběhlo minulý pátek na hrádecké radnici a podle všeho znamená zásadní posun v dosavadních plánech. Polskou delegaci vedl ředitel Dolnoslezské správy silnic a železnic Leszek Loch v doprovodu Agnieszky Zakeš, zástupkyně ředitele infrastruktury v úřadě maršálka Dolnoslezského vojvodství a Agnieszky Goranin z oddělení zahraničních vztahů. Nic netušícímu starostovi sdělili, že našli způsob, jak zajistit financování mostu, a to částkou jeden milion dvě stě tisíc euro. Právě společné financování všech tří stran bylo dosud jednou z překážek, které výstavbu mostu neustále oddalovaly. Ač se hlavně Hrádek a sousední Žitava snažily dvanáct let stavbu mostu prosadit, projekt se zatím nepodařilo příliš posunout, i když dílčí kroky už se podnikají. V současné době probíhá výběrové řízení na projektanta, který by mimo jiné obstaral všechna povolení k výstavbě na území všech tří států.
Před čtrnácti dny se rovněž zúčastněné strany dohodly na jednání na Libereckém kraji, že se o financování podělí rovným dílem. Teď ale přišli Poláci s řešením, které teoreticky pokryje nejen stavbu mostu, ale i související infrastrukturu. „Poláci byli dosud nejpasivnější ze všech tří stran. Vždy to bylo od nich ve stylu, že se projektu nebrání, ale nikdy jej ani výrazně nepodpořili, nebojovali za něj. A najednou tohle," podivuje se Horinka zjištění, že most v Trojzemí dostal náhle v Polsku takto nebývalou prioritu. „Na schůzce nám sdělili, že našli německo-polský přeshraniční fond, ze kterého by se stavba dala hradit. To znamená, že my tady dokončíme výběrové řízení na projektovou dokumentaci a pak bychom jim to předali. Investorem a žadatelem o evropské dotace by pak byla zmíněná Dolnoslezská správa silnic a železnic," popisuje záměr Poláků Horinka. Projekt dosud brzdil právě fakt, že v EU nejsou žádné fondy pro třístranné projekty. „Jestli to dopadne, bylo by to úžasné, ale zatím se snažím nadšení spíš krotit, zkušenosti s Poláky jsou různé, také to nemusí dopadnout," mírní emoce Horinka.
Změn doznal i samotný most. Původně měl být nízký a kruhový, kvůli rizikům povodní ale půjde o mohutnější most s lávkami, které budou položeny výše nad hladinou Nisy, než se předpokládalo.