„A to si mě tam hned prolustrovali, tak nechápu, v čem je problém,“ podivuje se žena. „Měla jsem za to, že když se prokážu dokladem a zadám své identifikační údaje, úřednice prostě zmáčkne nějaký ten „enter“ na počítači a účet budu mít v ruce.

Místo toho jsem musela vystát frontu u prvního okénka, kde jsem ukázala občanku, dostala jsem formulář, vyplnila si ho, znovu vystála frontu a pak mi řekli, že to odešlou poštou. Prosím vás, v 21. století?“ kroutí hlavou dáma, která rozhodně nepatří mezi netrpělivé teenagery.

Úřednice: jde o běžný postup

Podle pracovnice u přepážky liberecké expozitury Danuše Uhlířové se ale jedná o zcela standardní postup. „Jde o to, že naše pojišťovna nemá v Liberci oddělení zdravotní péče. To je pouze v Ústí, proto se žádosti vyřizují touto cestou. Pro urychlení je ale možné si žádost stáhnout na internetu a přijít sem už s vyplněným formulářem,“ radí úřednice.

Ze zákona mají zdravotní pojišťovny na tento úkon třicetidenní limit. Záleží proto na konkrétních úřadech a hlavně velikosti aparátu, jak rychle dokáží klientovi vyhovět. Postup v krajské pobočce VZP Liberec popisuje její mluvčí Stanislav Šetina: „Na nás se klienti mohou obrátit písemnou žádostí nebo si přímo zajít na pobočku, kde jsme systém zjednodušili tím, že si v pohodlí všechno vyřídí v klientském centru. Včetně žádosti o výpis ze zdravotní péče. Písemnou žádost vyřídíme zpravidla do čtrnácti dnů, při osobní návštěvě není výjimkou, že úřednice vystaví účet na počkání. Záleží samozřejmě na tom, zda není systém, v němž jsou uloženy údaje všech 6,2 milionů pojištěnců, právě přetížen,“ vysvětluje mluvčí.

Ověřuji si anonymně jeho slova přímo u přepážky. „Dnes je bohužel systém mimo provoz, ale ve středu vám účet vytiskneme na počkání,“ potvrzuje úřednice a dodává, že písemně trvá vyřízení zhruba dva dny. „Vítáme, když si klienti účty žádají. Je to kontrola i pro nás, zda lékař neudělal při zadávání údajů úmyslnou či neúmyslnou chybu,“ nabádá mluvčí VZP. Právě pocit určité nesrovnalosti byl důvodem, proč si Marta Fialová do své pojišťovny zašla. Za osmnáct let u vojenské pojišťovny poprvé.

„Chtěla jsem si ověřit nějaké výkony u svého lékaře, něco mi tam nehrálo,“ vysvětluje žena. I přes nepříjemné setkání s byrokracií paní Fialová od své pojišťovny ale odejít nechce. „Na to jsem příliš konzervativní,“ odpověděla na otázku, zda je to pro ni důvod ke změně.