Čtyřicet let od odchodu do důchodu a pořád se za ní lidé otáčejí. Dokonce se s ní fotí! Tramvaj 6 MT, poslední existující dvounápravový vůz své řady, se během velikonočního pondělí vydal opět na trať Liberec – Jablonec nad Nisou, aby připomněl čtyřicetileté výročí od vyřazení „emtéček" z běžného provozu.
Technický unikát řada Liberečanů živě pamatuje. „Emtéčka" byly sice udýchané, vešlo se do nich málo lidí a cestu do Jablonce zvládly za dlouhých 45 minut, přesto na ně lidé nenechají dopustit.
„Když to mám srovnat s dnešními tramvajemi, tak vítězí „emtéčko". Vždyť se na něj podívejte, je krásné. Naskakovalo se za jízdy, já jsem vždycky stál vepředu a koukal na trať," vzpomněl Liberečan Petr Rohlena, vášnivý sběratel cedulí z historických dopravních prostředků.
Jako třiadvacetiletý mladík zažil osobně před 40 lety i poslední jízdu tramvaje 6 MT. Pamatuje si, jak tehdy lidé s obdivem očekávali novější tramvaje T2 a T3. „Když ještě jezdily na trati „emtéčka" i T2, tak lidi si kolikrát počkali na další tramvaj, pokud to byla T2. Tehdy to byla modernější tramvaj, ale myslím, že zkoušku časem úspěšněji přečkalo „emtéčko," konstatoval pamětník.
Jízda tramvají 6 MT je zážitek nejen pro cestující, kteří vzpomínají na topení umístěné pod dřevěnými lavicemi. Ty byly tak rozpálené, že se na ně nedalo sednout. Nebo na ukrutnou zimu ve vlečném druhém voze, který se zpočátku nevytápěl. Zážitek to byl i pro řidiče. Milan Svoboda z libereckého klubu Bovera, který tramvaj zrekonstruoval, potvrzuje spartánské podmínky v kabině řidiče.
„Řídit „emtéčko" je dost fyzicky náročné. Málo místa, složité ovládání a nepohodlí. Ti co s nimi jezdili pravidelně, museli chodit domů pěkně rozlámaní," podotkl Svoboda.
I ovládání tramvaje 6 MT je úplně jiné, než u moderních tramvají. Vpředu na stanovišti řidiče je skříň se „stromečkem" kontaktů. Když se má vůz rozjet, zapojují se odpory na střeše a tím se zvyšuje proud do motoru. Tak dlouho, až tramvaj zrychlí. Brzdí se přesně obráceně, motory se změní na dynamo, vyrábějí proud a zapojováním odporů tramvaj zpomalí.
„Proud nejde zpátky do drátů, ale spálí se v těch odporech na střeše," vysvětluje Milan Svoboda.
Tramvaje 6 MT byly vyrobeny v roce 1953 a na podještědských kolejích se ohřály 20 let, přestože původně se počítalo jen s desetiletým provozem. Jakmile se v roce 1972 započalo s rekonstrukcí dráhy do Jablonce, tramvaje typu 6 MT byly vyřazeny. Už dlouho totiž neodpovídaly moderní dopravě svým technickým stavem ani vnitřní kapacitou.