Zástupci Českých drah a Libereckého kraje dnes v objektu historické Výtopny Kořenov podepsali smlouvu, která zajistí provoz vlaků mezi Libercem a Harrachovem a v oblasti Frýdlantska. Ta bude platit od prosince roku 2026 až do roku 2033.

„Celkově se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt, protože pro tuto trať je zapotřebí nasadit speciální vozidla, která zvládnou i nejstrmější českou ozubnicovou trať. Jizerskohorskou železnici jsme vysoutěžili v roce 2011 a díky této smlouvě jsme získali patnáctiletý provoz regionálních vlaků na této trati. A protože Liberecký kraj jako jeden z prvních regionů v České republice dokončuje úplnou obnovu vozidlového parku, chceme kvalitu Jizerskohorské železnice novou smlouvou posunout dál,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Naší povinností je samozřejmě zajistit dopravní obslužnost na další roky. Nová smlouva navíc zahrnuje i nadstandardní variabilitu objednávky dopravních výkonů v průběhu let, kdy si budeme moci přiobjednat nebo naopak redukovat vlaky, vozidla, personál i obsluhu cestujících ve stanicích,“ uvádí Martin Půta, hejtman Libereckého kraje, a dodává: „Do budoucna tak počítáme s prodloužením linek ve směru Mladá Boleslav a Görlitz. Pevně věřím i v nabídku dalších možností dojíždění za prací či turistikou.“

České dráhy. Ilustrační foto.
České dráhy budou nadále obsluhovat Jizerskohorskou železnici

„K současným patnácti vozům RegioSpider od švýcarské společnosti Stadler přibude devět zánovních vozidel stejného typu. Tyto vlaky na Jizerskohorské železnici plně nahradí jednotky RegioNova, které se na trati do Josefova Dolu, Černous a Jindřichovic pod Smrkem přestanou objevovat od prosincových změn jízdního řádu v roce 2026. Díky zánovním vozům RegioSpider také budeme moci posílit nevytíženější spoje, a nabídneme tak cestujícím pohodlnější spojení,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

„V oblasti odbavení počítáme se zachováním všech staničních pokladen. Většinu vlaků bude obsluhovat průvodčí. Bude zachován i samoobslužný prodej jízdenek doplňovaný revizory. Ve vlaku bude také automat na jízdenky se snazším ovládáním a možností platby hotově i bezhotovostním způsobem,“ doplňuje Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy.

Současná vozidla, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku, právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. Nyní jsou přibližně v polovině své životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a obsluhují také oblast Frýdlantska. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na ozubnicovou trať, pro které jsou vyrobeny. Vysoký výkon těchto vlaků umožní rychlejší jízdu díky pohonu všech kol. To také přináší větší spolehlivost provozu v místním kopcovitém terénu v období zimních měsíců. Díky dvěma otočným podvozkům si mohou cestující vychutnat klidnější jízdu. Frýdlantsko pak obslouží devět zánovních vozů, které České dráhy pro Liberecký kraj nově pořídí. Navýšení počtu vozů také přinese posílení kapacity nejvytíženějších spojů.

Liberecké výstavní trhy se v době své největší slávy staly fenoménem, na nějž se každoročně sjížděly tisíce návštěvníků.
Fenomén, který čeká na restart. Aneb vzestup a pád Libereckých výstavních trhů

Rozsah dopravního výkonu je téměř 2 miliony vlakokilomerů ročně a průměrná cena za jeden kilometr činí 234,77 korun. Smlouva je v tzv. režimu brutto, kde rizika a výši z výnosů nese kraj. Ten také hradí dopravci nákladovou cenu navýšenou o přiměřený zisk. Nový kontrakt přímo navazuje na stávající smlouvu.

Devět zánovních vozů RegioSpider nabídne cestujícím audiovizuální informační systém, Wi-Fi připojení k internetu a zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Vlaky budou bezbariérové, což usnadní cestování vlakem nejen osobám na invalidním vozíku, ale i cestujícím s dětskými kočárky a cyklistům.