I průměrně vysoký muž tudy projde jen s obtížemi. Výška libereckého podchodu pod železniční tratí, který spojuje Doubskou ulicí s ulicí 28. října, dosahuje totiž v jedné z jeho částí výšky pouhých 1,8 metru.

Podchod, který pro své cesty využívají obyvatelé Horního Růžodolu, studenti gymnázia v Jeronýmově ulici nebo návštěvníci Home Credit areny, ale kromě nízké výšky trpí i dalšími nedostatky. Je úzký, tmavý a z jednoho směru je k němu potřeba zdolat schody.

„Když tudy chodím, tak se necítím příjemně, podchod je stísněný a zatuchlý, nikdy nevím, co tam na mě vyskočí,“ popsala studentka Lenka Procházková.

To by se teď ale mělo změnit. V plánu je totiž rekonstrukce podchodu, které se má ujmout Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) spolu s městem. „Město je železniční tratí rozděleno na dvě půlky, není moc míst, kde ji lze překonat,“ upozornil primátor Jaroslav Zámečník (Starostové).

Projekt počítá s tím, že by se pochod rozšířil až na pět metrů a v celé délce zvýšil na dva a půl metru. Ze současných 42 metrů by se zkrátil zhruba o deset metrů a byl by osazen veřejným osvětlením.

Rekonstrukce podchodu je vyčíslená na 52,5 milionu korun, z čehož by město mělo hradit přibližně 16,5 milionu. O tom, zda se má město na opravě podílet, budou příští týden rozhodovat liberečtí zastupitelé. Někteří opoziční už se k výši městského podílu vyjádřili skepticky.

„Podchod není žádná hitparáda, to už od mých gymnaziálních let, ale funkční je a dovedu si představit nepřeberné množství potřebnějších investic ve městě,“ prohlásil zastupitel Ondřej Petrovský (Změna).

Vedení města nezastírá, že jde o velkou částku, hlavním důvodem, proč se chce do rekonstrukce pustit, je ale podle jeho zástupců potřeba bezbariérovosti. V projektu se totiž počítá s alternativou k současnému schodišti v podobě bezbariérové rampy, která by vedla směrem k aréně.

„Z hlediska šíře komunikace nelze osadit chodník do podjezdu v ulici 28. října, kde jezdí auta. Vozíčkáři nebo maminky s kočárky ale dnes nemají jinou možnost než chodit tamtudy. Přitom to je až životu nebezpečné,“ vysvětlil primátorův náměstek Jiří Šolc (Starostové).

Pokud by se na rekonstrukci finančně nepodílelo město, opravila by SŽDC podle Šolce podchod ve stávajících proporcích. SŽDC plánuje vyhotovit projektovou dokumentaci ještě v letošním roce, k rekonstrukci by pak mohlo dojít v roce 2021.

Nad podchodem vedou hned tři železniční trati, do Jablonce, Pardubic a České Lípy. Stavba pochází z roku 1859, kdy byla do Liberce přivedena od Pardubic vůbec první železniční trať. Rozšířil se v roce 1900 při stavbě trati na Českou Lípu. Podle primátora má proto i historickou hodnotu. „O kámen, který je zde použitý, bychom měli zájem a někde v centru z něj udělali opravu zdi,“ předeslal.