Jednou z překážek bránících výstavbě náplavky byl podle vedení hejtmanství až do současné doby fakt, že pobřežní zeď, na jejímž místě má schodiště s pozvolným vstupem do řeky vzniknout, bylo ve vlastnictví Povodí Labe. To začátkem března odsouhlasilo smlouvu, na základě které bude zeď prodána kraji a ten ji posléze zbourá a vybuduje postupný přístup k řece Nise.

„Nábřežní zeď bude převedena na Liberecký kraj na základě „smlouvy o vypořádání za zrušenou část vodního díla“, což je v podstatě prodej na základě znaleckého posudku. Ze strany státního podniku Povodí Labe byla smlouva již odsouhlasena a 11. března byla poslána Libereckému kraji k projednání v zastupitelstvu,“ potvrdila Deníku mluvčí Povodí Labe Hana Bendová.

Podle náměstka hejtmana Zbyňka Miklíka může kraj díky tomuto posunu v brzké době zažádat o vydání územního rozhodnutí a následně i stavebního povolení. Náklady na odstranění vodního díla, které bude hradit Liberecký kraj, mají být konkrétně za tuto část nábřežní zdi 351 960 korun.

Autobusy, MHD. Ilustrační foto.
Tržby šly dolů, Liberecký kraj proto zdraží jízdné

Kromě náplavky by mělo dojít k celkové úpravě okolí krajského úřadu. Postupně by tam měl vyrůst nový parkovací dům a lávka přes řeku Nisu. Celkové úpravy by se měl dočkat i přilehlý park a okolní prostranství. Na projektu spolupracuje Liberecký kraj a město Liberec, kdy z každý partnerů upraví jeden z břehů řeky Nisy. Podoba, jakou místo získá, vzešla z architektonické soutěže, která proběhla už v roce 2017.

Od té doby se objevily i kritiky projektu. Nebylo totiž jisté, kdy se se stavbou začne. Minulý rok například tehdejší ekonomická náměstkyně kraje Jitka Volfová řekla, že projekt půjde k ledu kvůli výpadkům v příjmech kraje během pandemie. Nakonec se projekt rozdělil na dvě etapy, které budou probíhat postupně. Nové vedení kraje se staronovým hejtmanem rekultivaci okolí krajského úřadu zařadilo mezi své největší priority. „Stavím ji hned za vybudování Centra urgentní medicíny v krajské nemocnici,“ vysvětlil Miklík. Podobně se vyjádřil i hejtman Martin Půta. „Kultivace dolního centra města je nutná. Uvědomujeme si, že jsme odpovědni za to, jak vypadá okolí krajského úřadu, a chceme ho ve spolupráci s městem Liberec vrátit obyvatelům a návštěvníkům Liberce jako odpočinkovou zónu s jedinečným přístupem k řece Nise,“ řekl hejtman.

Ještě letos by podle něj měla začít první část, kterou je vybudování parkovacího domu. Lávka, náplavka a kultivace okolí krajského „mrakodrapu“ pak bude následovat v další etapě. O celkových nákladech a spolufinancování se stále jedná. „Nezbytnou součástí vybudování náplavky je vyřešení parkování. Parkovací dům začneme stavět ještě letos. Pevně věřím, že stavba náplavky začne v roce příštím,“ dodal Půta.

Firma Bolt přivezla do Liberce sdílené zelené elektrické koloběžky, které mohou lidé znát z větších evropských měst.
V krajském městě funguje nový druh sdílené dopravy. Koloběžky i mluví

U výstavby parkovacího domu pro 244 automobilů, která má vyjít na 178 milionů korun, pracuje Liberecký kraj s možností čerpat dotaci v rámci Integrovaného plánu rozvoje města Liberec – Jablonec nad Nisou. „I kdybychom ji nezískali, stavět určitě začneme a budeme hledat jiné možnosti financování,“ prohlásil Zbyněk Miklík.

S přípravami na městskou část náplavky nepolevuje ani Liberec. Podle Jiřího Janďourka z Kanceláře architekta města (KAM) očekávají, že na začátku května jim bude předána dokumentace k územnímu rozhodnutí a stavebnímu povolení. „Kraj bude mít rychleji vyřešenou projektovou přípravu. Projekt kraje je daleko složitější a větší. Parkovací dům se musí vybudovat, abychom dokázali zrušit většinu stání pro auta a nahradili je relaxačním veřejným prostorem,“ uvedl Janďourek a dodal, že KAM na přípravě pracuje od roku 2020. Finance by chtělo město získat z program ITI.