Když loni v červnu podemlela povodeň část trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí, nikdo netušil, na jak dlouho zkomplikují její opravy lidem žijícím 
v okolí život. Přestože se původně odhadovalo, že vlaky se na trať vrátí do prosince téhož roku, realita je ještě teď po více než půl roce jiná. „Na trati sice už jezdí rychlíky a jeden spěšný vlak, ty ale nezastavují ve všech stanicích," říká zástupce ředitele společnosti Korid LK, která má dopravu 
v Libereckém kraji na starosti, Otto Pospíšil. Změnit se to má v pátek, tedy první srpnový den. Tehdy začnou mezi Libercem a Jablonným znovu jezdit i takzvané „osobáky".

Komplikace způsobila SŽDC

Proč po trati může jezdit rychlík, ale osobní vlak nevyjíždí? „Není to tak, že by vyrazit nemohl. Je to kvůli komplikacím, které nastaly při přípravě červnových změn jízdních řádů. Mohou za to zmatky, které způsobila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)," podotýká Pospíšil. Podle něj měly být práce na obnově trati hotové podle SŽDC do konce května. „V době, kdy jsme připravovali nový jízdní řád ale proběhla médii zpráva, že se termín nestihne a SŽDC se k tomu neuměla odpovědně vyjádřit. Museli jsme proto spíše počítat s tím, že se oprava nestihne a z toho důvodu Liberecký kraj neobjednal na dopravní obslužnost dané lokality vlaky, ale autobusy. Navíc jsme měli příslib SŽDC, že na podzim proběhnou na trati další stavební práce 
v úseku z Karlova do Křižan, které by provoz vlaků opět znemožnily," vysvětluje.
To, že po trati jezdí rychlíky, je věc ministerstva dopravy, které může objednávat jen vlaky. V případě, že nemohou jezdit, je pak už na samotném dopravci, aby náhradní dopravu zajistil.

Někde je s autobusy spokojenost

Kvůli návratu osobních vlaků na trať vznikla mezi lidmi 
z Křižan a okolí dokonce petice. Upozorňovala například na to, že se lidé jezdící na Českolipsko obtížně dostávají do práce a komplikovaná je situace i pro turisty, kteří míří do lokality. Hlavně u cyklistů je problém 
s přepravou kol náhradními autobusy. Starosta Křižan Václav Honsejk vidí situaci ale trochu jinak. „Pro většinu našich obyvatel jsou autobusy spíše výhodou. Naše obec je dlouhá zhruba 10 kilometrů a někteří lidé museli jít na vlak i sedm kilometrů," popisuje.

Petici podle něj zorganizovali lidé, kteří bydlí kolem nádraží a návrat osobních vlaků by pro ně byl úlevou. „Jedná se o zhruba padesátku lidí. Jenže dohromady má naše obec přes 820 obyvatel, takže je jasné, že většině současný stav spíše vyhovuje," říká.

Autobusy do Křižan budou jezdit dál

S Libereckým krajem proto bude vyjednávat o tom, aby i po znovuzavedení osobní vlakové dopravy zůstaly obci alespoň některé přímé autobusové spoje s Libercem. „My 
s tím počítáme. Do konce prázdnin zůstanou obě dopravy, autobusová a vlaková. Do půlky prosince pak zůstane autobus v mírně omezeném rozsahu jako doplněk vlaku, který bude jezdit jen v některých časech. Od nových jízdních řádů v půlce prosince nějaký autobus také do jízdních řádů pro Křižany zajistíme," přitakává Pospíšil.

Většina obcí vítá návrat vlaků

Návrat osobních vlaků na trať od tohoto pátku je reakcí Libereckého kraje na situaci, která nastala v červnu. „Hned jak bylo jasné, že se oprava stihla, jsme začali připravovat návrat alespoň některých osobních vlaků," vysvětluje Pospíšil. Ve všední den to budou čtyři páry vlaků, 
o víkendech bude párů šest. „Úplné obnovení provozu přijde s novým jízdním řádem v prosinci," popisuje.

Přestože Křižanům současná autobusová doprava vyhovuje, většina dalších obcí okolo trati se ale na návrat „osobáků" těší. „Každopádně je dobře, že tu zase budou zastavovat vlaky. Místní sice využívají k dopravě do Liberce spíše MHD, která k nám zajíždí, na druhou stranu na Jablonné ale jezdí vlakem. A ve chvíli, kdy tu nestavěl, jsme byli například od Křižan a strany na Českolipsko prakticky odříznuti. Všechno cestování muselo jít přes Liberec," říká starosta Kryštofova Údolí Pravoslav Svačinka.
Trpěli také tamní podnikatelé závislí na turistech. „Martin Chaloupka, který tu má muzeum a orloj, přicházel o návštěvníky. Třeba školní výpravy sem letos nemířily, protože nebylo jisté, že se do autobusu všichni vejdou," vysvětluje Svačinka. Problém také nastával o víkendech, kdy autobusů MHD jezdilo málo.

Škoda, že to nepřišlo dřív

V Kryštofově Údolí jen litují, že návrat osobních vlaků nepřišel o týden dřív. „O víkendu jsme tu měli tradiční Údolskou pouť, kvůli dopravě určitě nepřijeli všichni, kteří by jinak dorazili," povzdychl si trochu starosta obce Svačinka. Zároveň ale dodal, že na návštěvnost si i přesto letos stěžovat nemohou.