Neodradilo to ani milovníka pěnivého moku, šestatřicetiletého Honzu z Turnova, který chodí do hospody jednou týdně. Posedí s přáteli a dá si průměrně pět piv. „Dříve jsem chodil do hospody častěji, teď to je jednou týdně. Takže jsem to omezil,“ svěřil se pivař. Nejraději má plzeňské pivo, ale nepohrdne ani Kozlem. „Plzeň mi chutná nejvíc,“ dodal.

Možnost výběru z několika druhů piv mají návštěvníci liberecké restaurace U Cvičáku. Aktuální cena piva Pilsner Urquell se zde vyšplhala na 53 korun za půllitr. Před rokem bylo o čtyři koruny levnější, před dvěma až třemi lety stálo 46 korun. „Zájem hostů o pivo je tradičně vysoký a patří mezi nejprodávanější nápoje. Plzeň má díky své jedinečné chuti a světovému jménu stále značný počet zákazníků, ale v nabídce máme samozřejmě i cenově dostupnější piva, jako je Kozel nebo Gambrinus. A pro pivaře, kteří rádi ochutnají něco nového, máme každý měsíc na čepu jiný pivní speciál, volbu sládků,“ informoval majitel podniku Petr Hlavatý.

Petr Jandura provozuje restauraci Neptun v Liberci.
Doufáme, že největší zdražování je za námi, říká liberecký restauratér

Základ jeho klientely tvoří stálí zákazníci, které doplňují i jednorázoví pivaři a turisté nebo výletníci, kterých s letní sezónou samozřejmě přibývá. „Myslím si, že mnoho lidí již nyní popíjí raději doma. Je jasné, že cena v obchodech je o dost nižší, ale v restauraci zákazníkům nabízíme výbornou péči o jejich oblíbené čepované pivo a v neposlední řadě také o pivní sklo,“ dodal.

Podle Jana Horáčka z libereckého pivního baru Azyl skladbu hostů ovlivňují různé faktory jako počasí, datum výplaty či roční období. „Myslím si, že lidé budou na pivo chodit furt, ale méně často a vždy si dobře rozmyslí, kam půjdou. Takové to po práci na dvě prostě už pomalu nebude,“ zamyslel se.

I štamgasti pijí méně

Jablonecký bar U George musel taktéž přistoupit ke zdražení plzeňského piva přibližně o čtyři koruny a aktuálně vyjde 0,3 litru na 39 korun a 0,5 litru na 49 korun. Provozovatel Jiří Pokorný zaznamenal, že zákazníků je obecně méně, lidé si raději koupí pivo v obchodě a vypijí si ho doma.

„I stálí štamgasti toho vypijí méně. Ten, kdo si dříve dal osm až devět piv, nyní jich vypije pět. Ta konzumace klesla přibližně o polovinu,“ popsal situaci. Plzeňské pivo má v nabídce jen v pátek a v sobotu. Jak sám přiznal, kdyby provozoval jen klasický bar, už by musel dávno zavřít. „Pátky a soboty pořádám různé akce, od hudebních vystoupení až po vernisáže a výstavy. Díky této pestré činnosti se mi podařilo udržet bar v provozu,“ upřesnil Pokorný.

V pondělí 20. března zahájilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravu mostu přes Kněžický potok na silnici I/13 u Jablonného v Podještědí.
Řidiči, pozor u Jablonného v Podještědí. Kvůli opravě mostu se jezdí kyvadlově

Českolipská restaurace Nebe navýšila cenu plzeňského piva poté, co tak udělal i pivovar. Řádově se jednalo o koruny. Zákazníci sem chodí primárně kvůli jídlu, ke kterému si objednají pití, piva nevyjímaje. „Plzeň a Kozel jsou u nás nejpopulárnější,“ sdělila majitelka restaurace Martina Klimplová, která ji provozuje společně s manželem Bohumilem. Navázali tak na nejstarší fungující hostinec v České Lípě. Cena plzeňského piva šla nahoru i v českolipské Kozlovně Skleník, a to z důvodu zdražení ceny pivovarem a nárůstu cen za energie.

Samotný Pilsner Urquell si v minulosti připsal další úspěch, když v kategorii piva si v osmém ročníku obhájil prvenství. Marketingový průzkum Důvěryhodné značky se uskutečnil mezi čtyřmi tisíci respondentů, kteří hodnotili téměř devět set značek v devadesáti kategoriích nejrůznějších oblastí, jako jsou služby, instituce, poskytovatelé energií, prodejci drogerie, potraviny a mnoho dalších. Pilsner Urquell se řadí mezi hrstku značek, které se mohou pyšnit opakujícím se titulem „Nejdůvěryhodnější značka“.

„Máme velkou radost, že se nám opět v soutěži podařilo zvítězit. Tato osmá výhra v osmi ročnících dokazuje, že je Pilsner Urquell pro české spotřebitele pivní stálicí. Je to skvělý a zároveň zavazující výsledek,“ okomentovala výsledek manažerka Plzeňského Prazdroje Kristýna Tereková.

Pilsner Urquell založil kategorii piva typu pilsner, která je dnes vůbec nejrozšířenější pivní kategorií, náleží do ní asi 70 % celosvětové pivní produkce. Již brzy po uvaření první várky 5. října 1842 se začal vyvážet do okolních zemí a v roce 1873 i do Spojených států. Pilsner Urquell se v současnosti vyváží do více než 50 zemí po celém světě. Pilsner Urquell je součástí společnosti Plzeňský Prazdroj, která je lídrem mezi výrobci piva v regionu střední Evropy. S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.