Z jedné strany obchodní centrum, z další průmyslová zóna a uprostřed rychlostní silnice. Takhle vypadá život obyvatel liberecké čtvrti Doubí. Ti se teď bouří proti stavbě nové spojnice průtahu s průmyslovou zónou. Kraj a firmy v zóně ji ale považují za nutnost.
„Představujeme si život v jiném prostředí,“ sdělila ve čtvrtek zastupitelům Dagmar Vízková z této čtvrti. Chtěla je přesvědčit, aby neschvalovali změnu územního plánu, jež by výstavbu silnice umožnila. Předala jim také petici s 801 podpisy. I tak změnu územního plánu odhlasovali.
Obyvatelé Doubí popisovali, jak se jim nyní ve čtvrti žije. „Všude jsou zastavěné plochy, kamiony parkují dokonce i před školou, výhled máme na průmyslovou zónu, je zde vysoká intenzita hluku,“ vyjmenovala obyvatelka Denisa Honzejková. Ve čtvrti také chybí dětská hřiště či herní prvky. „Dříve jsme měli dvě fotbalová hřiště, dnes je místo nich Makro a náhradu jsme nedostali,“ připomněla.
Zhruba 1,4 kilometru dlouhou silnici, která má spojit kruhový objezd v Hodkovické ulici s objezdem před firmou Denso, místní odmítají, protože se bojí ztráty odpočinkové zóny. „Je to poslední klidová zóna bez aut, velmi nám na ní záleží,“ vysvětlila Honzejková.
Podle Libereckého kraje je ale silnice potřeba. Dosud se lze do průmyslové zóny dostat jen jedním způsobem, ulicemi České mládeže a Průmyslová. A ty bývají zejména ve špičkách přetížené. „Nechceme, aby řidiči dál každý den trpěli,“ vysvětlil náměstek hejtmana Marek Pieter. Právě kraj stavbu připravuje.
Absence druhého napojení se projeví nejspíš už letos v létě, kdy se ulice České mládeže začne opravovat. „Za předpokladu, že nová cesta není vybudovaná, si neumíme odstávku České mládeže představit,“ řekla Deníku před časem mluvčí společnosti Denso Markéta Dousková. Oprava má trvat více než tři měsíce.
Někteří liberečtí zastupitelé, kteří pro změnu územního plánu ruku nezvedli, však zastávají jiný názor. „Silnice je přetížená jen v časech střídání směn. Je možné zabývat se úpravou pracovních dob,“ navrhla zastupitelka Pavla Haidlová. Jiní dokonce připomněli možnost napojení zóny na železnici.
Nakonec však převážil názor územní plán změnit. „Navrhovaná trasa je nejkratší a nejméně omezující okolí,“ připomněl zastupitel Martin Čulík. Zmínil také, že každá čtvrť má své problémy. „Nikdo se asi nevrátíme do doby, kdy budeme chodit pěšky a jezdit koňskými povozy,“ dodal. Stejně jako on pak hlasovalo dalších 19 zastupitelů.
Silnice by se mohla začít stavět v roce 2021. „My jsme nečekali na liberecké zastupitelstvo. Dokumentaci jsme začali připravovat už dříve,“ uvedl náměstek hejtmana Pieter. Ani petice místních obyvatel plány na výstavbu nezmění. „Budeme ale jednat s projektantem o možné cyklostezce nebo výsadbě aleje,“ dodal.