Projekt parkovacího domu měl být součástí strategického plánu rozvoje území měst Liberce a Jablonce (IPRÚ) stejně jako plánované parkoviště s kapacitou 450 míst u vlakového nádraží v Liberci. Na rozdíl od něj se tam nedostal. Kraj i nemocnice s tím přitom počítaly.

„Jsem velmi překvapen,“ uvedl ve středu zjevně zaskočený Martin Půta, hejtman Libereckého kraje, který je zároveň největším akcionářem nemocnice. „Dostávají se ke mně protichůdné informace, chci v tom mít jasno,“ dodal. Na nejbližší možný termín proto svolá schůzku s vedením špitálu a městem Liberec, které mělo podle příslibu parkovací dům do IPRÚ zařadit.

Vizualizace Centra urgentní medicíny.
FOTO: Nová „emergency“ už se rýsuje. Otázkou ale bude parkování

Pokud by plánovaný parkovací dům nemohl být postaven za evropské peníze, znamenalo by to buď ubrat kapacitu nového pavilonu a operačních sálů, nebo by se na jeho stavbu museli složit akcionáři nemocnice. Rozpočet samotného urgentního centra už je tak napjatý a za čtyři roky, kdy by se mělo stavět, bude muset počítat s nárůstem cen stavebních prací. Ty už jen letos stouply o 10 procent.

Ekonomický náměstek primátora Jan Korytář nejprve nemocnici napsal, že na zapracování projektu neměl dost lidí. Na následné schůzce, stejně jako minulý čtvrtek na zastupitelstvu města, zase uvedl, že projekt parkovacího domu nesplňuje příslušné podmínky.

„Při přípravě strategie IPRÚ jsme s možností vybudovat parkovací dům u KNL předběžně počítali, to bylo ale ještě v době, kdy nebyly známé detailní dotační podmínky. Podle aktuálních dotačních podmínek je vybudování parkovacího domu u nemocnice z evropských dotací vysoce nepravděpodobné,“ tvrdí Korytář.

Autobus MHD Liberec (dopravce Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou) na lince 22 čeká na svůj čas odjezdu na zastávce Průmyslová zóna Jih před podnikem Denso.
​PŘEHLEDNĚ: Víte, kudy v pondělí do práce? Uzavírka se dotkne i Hanychova

Opírá se přitom o podobný případ, kdy mělo být do IPRÚ zařazeno velkokapacitní parkoviště v bývalém lesním amfiteátru v Lidových sadech. Podle šéfa projektového týmu KNL Petra Moose však srovnává nesrovnatelné a zbytečně tím projekt parkovacího domu znehodnocuje. 

Stejného názoru je i Korytářova bývalá stranická kolegyně Zuzana Kocumová. „Projekt parkovacího domu u nemocnice vychází z představy, že lidé zaparkují v areálu a pak se vydají pěšky buď do samotného areálu, nebo do města. Představa, že by lidé přijeli do Lidových sadů autem, tam zaparkovali a pak se veřejnou dopravou rozjeli zpátky do centra, vyžaduje velkou dávku fantazie,“ poukázala radní Liberce na rozdíly obou projektů.

Projekt parkovacího domu přitom už zastupitelé města schválili v roce 2016. Byla to dokonce podmínka, aby mohla nemocnice žádat o územní rozhodnutí. Projekt s vědomím toho, že nebude sloužit jen nemocnici, ale i okolí, počítal s kapacitou až 450 míst. Parkovací dům by navíc odvedl dopravu z Jablonecké ulice a ulehčil by tím přetíženému dopravnímu uzlu na Šaldově náměstí. Teď je ale nemocnice nedodržením slibu zděšena.

Stavba silnice. Ilustrační snímek.
Silnici v Hanychově nechtějí. Lidé podávají námitky

„Nemůžeme si dovolit, abychom parkovací dům financovali na úkor zdravotnických provozů, zvláště když je patrné, že bude sloužit celému městu,“ řekl generální ředitel KNL Richard Lukáš. Věří, že existují i jiné vhodné dotační tituly. V opačném případě se nemocnice bude muset spolehnout na soukromé subjekty. O možnosti obejít se bez evropských dotací mluví i Korytář. Podle něj by investorem parkovacího domu, který by měl odhadem přijít na 100 milionů, mohlo být samo město nebo kraj.