Stížnost proti usnesení o zahájení trestního stíhání si podali všichni obvinění. "Tři stížnosti fyzických osob jsem jako neodůvodné zamítl. Jedné stížnosti fyzické osoby jsem vyhověl a její trestní stíhání jsem zrušil. Stejně tak jsem vyhověl stížnosti právnické osoby a i její trestní stíhání jsem zrušil," uvedl Látr.

Pád kabiny lanovky na Ještědu. Na místě spolupracují s HZS také hasiči Správy železnic.
V Liberci na Ještědu spadla lanovka. Průvodčí zemřel, další lidi evakuovali

Všem třem obviněným hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti trest od tří do osmi let. "Za vinu je jim kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov-Ještěd vědomě provozována," uvedl již dříve regionální mluvčí policie Vojtěch Robovský. Státní zástupce odhaduje, že vyšetřování potrvá ještě měsíce.

Při havárii v říjnu 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím v druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčí aktivoval záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavil. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.

Pád kabiny lanovky na Ještědu 31. října 2021.
Před dvěma lety spadla lanovka na Ještěd. Mezi obviněnými jsou i České dráhy

Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještědu v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.

V její devadesátileté historii se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění s dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky. Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný. Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu s třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny. Průvodčí sice byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.

Mohlo by vás zajímat: 11 pacientů, 90 minut. Žhářský útok prověřil traumaplán liberecké nemocnice

Zdroj: Deník/Jiří Louda